Budowa i badania dwustopniowej magnetycznej przekładni precesyjnej
[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Construction and research of a two-stage magnetic precession gear
polish
- przekładnia magnetyczna
- przekładnia precesyjna
- magnetic gear
- precession gear
PL W pracy podjęto tematykę bezstykowej dwustopniowej magnetycznej przekładni precesyjnej. Dokonano przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych przekładni magnetycznych oraz mechanicznych przekładni precesyjnych. Przedstawiono koncepcję nowej przekładni oraz określono cele i zakres prac badawczych. Przeprowadzono szczegółową analizę geometryczną i kinematyczną. Opracowano model numeryczny przekładni, który pozwolił na określenie wpływu wybranych parametrów geometrycznych i obwodu magnetycznego na momenty magnetyczne działające na poszczególne elementy czynne przekładni. Na podstawie powyższych analiz skonstruowano i zbudowano prototyp przekładni, umożliwiający regulację długości szczelin powietrznych. Przeprowadzono badania doświadczalne prototypu przekładni na specjalnie zbudowanym stanowisku. Efektem prac badawczych było określenie wpływu poszczególnych parametrów na maksymalny moment przenoszony przez przekładnię, równomierność przenoszenia napędu oraz sprawność przekładni.
EN The dissertation concerns issues related to the contactless two-stage magnetic precession gear. The design solutions of magnetic gears and mechanical precession gears was reviewed. The concept of a new gear was presented and the objectives and scope of the thesis were defined. A detailed geometric and kinematic analysis was conducted. The next step was to develop a numerical model of the gear, which allowed to determine the influence of selected geometrical and magnetic circuit parameters on magnetic moments acting on the active elements of the gear. On the basis of the analyses, a prototype of the new gear has been designed and built. The prototype allows adjusting the length of the air gaps. Experimental tests of the gear prototype were carried out on a specially built test stand. As a result of research work it was possible to determine the influence of particular parameters on maximum torque transmitted by a gear, uniformity of torque transmission and efficiency of a gear.
114
mechanical engineering
construction and operation of machinery
DrOIN 2155
public
Karol F. Abramek
Szczecin, Polska
17.11.2021
polish
public
Sławomir Kciuk
Gliwice, Polska
26.11.2021
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
14.01.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna