Kompetencje menedżerów a wybrane obszary konkurencyjności przedsiębiorstw na przykładzie sektora płyt drewnopochodnych
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ D ] phd student
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Competencies of managers and selected areas of enterprise competitiveness on the example of the wood-based panels sector
polish
- kompetencje
- menedżer
- konkurencyjność
- competences
- manager
- competitiveness
PL Rozprawa składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy pracy to przybliżenie pojęć kwalifikacji i kompetencji w oparciu o literaturę przedmiotu, w tym opisanie metod ich pomiaru. W kolejnym rozdziale podjęto próbę wyjaśnienia pojęcia konkurowania i konkurencji oraz przytoczono teorie znanych ekonomistów i badaczy obrazując w ten sposób ewolucję koncepcji konkurencji. W rozdziale trzecim zawarto wyjaśnienie, kim jest menedżer oraz jakimi cechami powinien się wyróżniać. W czwartym rozdziale nastąpiło przejście do praktycznego etapu pracy, gdzie dokonano charakterystyki badanej próby oraz opisano fazy prowadzonych badań, aby w dalszej części pracy oszacowanie ważność kompetencji menedżera i wskazać, które z nich wymagają udoskonalenia. Zaś ostatni rozdział w kolejnych swych podrozdziałach opisuje następujące wymiary: potencjał, strategię, instrumenty, przewagę oraz pozycję konkurencyjną. Przy każdym z nich podjęto się oceny zależności w stosunku do poszczególnych kompetencji menedżerów.
EN The dissertation consists of six chapters. The first chapter of the work presents the concepts of qualifications and competencies based on the literature on the subject, including a description of the methods of their measurement. The next chapter attempts to explain the concept of competition and competition and quotes the theories of famous economists and researchers, thus illustrating the evolution of the concept of competition. The third chapter explains who a manager is and what features he should have. In the fourth chapter, there was a transition to the practical stage of work, where the study sample was characterized and the phases of the research were described, in order to later assess the importance of the manager's competencies and indicate which of them require improvement. The last chapter, in its subsequent subchapters, describes the following dimensions: potential, strategy, instruments, advantage and competitive position. For each of them, an assessment of the relationship between individual competencies of managers was undertaken.
234
management and quality studies
public
Waldemar Glabiszewski
Toruń, Polska
29.02.2024
polish
public
Marek Matejun
Łódź, Polska
29.01.2024
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
05.07.2024
Rada Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Politechniki Poznańskiej
doktor nauk społecznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu i jakości