Opracowanie modelu sygnatury akustycznej wybranego miejskiego pojazdu szynowego w teście pass-by
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Inżynierii Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The acoustic signature model of selected urban rail vehicle during pass-by test
polish
- miejski transport szynowy
- modelowanie sygnatura akustyczna
- hałas toczenia
- public rail transport
- acoustic signature modelling
- rolling noise
PL Głównym celem pracy jest opracowanie modelu sygnatury akustycznej wybranego miejskiego pojazdu szynowego w teście pass-by. W ramach realizacji pracy, przeprowadzono szereg pomiarów, dla których opracowano określoną metodykę badań. Następie opracowano kompleksowy model sygnatury akustycznej, który składa się z dwóch modeli cząstkowych: emisyjnego i propagacji. Pierwszy z nich opisuje źródło dźwięku, jakim jest w poruszający się pojazd po wybranym torze. Natomiast model propagacji jest opisem zmiany poziomu dźwięku na drodze propagacji od źródła do odbiorcy. Jest on zależny od zmiennej prędkości przejazdu wybranego pojazdu szynowego oraz odległości odbiorcy od źródła. Wynik końcowy modelu to widmo oktawowe poziomów dźwięku w punkcie znajdowania się odbiorcy. Przeprowadzona walidacja i weryfikacja opracowanego modelu wykazała zadowalającą zgodność rezultatów obliczeń modelu z rzeczywistymi pomiarami.
EN The main aim of the thesis was to elaborate the acoustic signature model of the selected urban rail vehicle in the pass-by test. A number of measurements were carried out for which a specific research methodology was developed. Then, a complex acoustic signature model was elaborated, which consists of two partial models: emission and propagation. The first one describes the sound source of a moving urban rail vehicle on a selected tram track. The propagation model is a description of the sound transmission from the source to the receiver. It depends of the two main variables: tram speed and the receiver distance from the tram track. The octave sound level spectrum calculated in receiver point is the final result of the modelling process. Also the validation and verification of the developed acoustic signature model was carried out. The model results are in positive relation to real measurements at certain sound level intervals in the octave frequencies field.
122
civil engineering
transport
DrOIN 2030
public
Jarosław Korzeb
Warszawa, Polska
16.05.2019
polish
public
Leszek Radziszewski
Kielce, Polska
16.05.2019
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
24.06.2019
Rada Wydziału Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport