Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Badania pilotażowe wpływu reklam elektronicznych na wydolność wzrokową kierowców w warunkach laboratoryjnych z wykorzystaniem symulatora pojazdu

Authors

[ 1 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Initial research impact electronic billboards on visual performance of drivers in laboratory using vehicle simulator

Year of publication

2013

Published in

Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

Journal year: 2013 | Journal number: Issue 73

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • reklama elektroniczna
  • wydolność wzrokowa kierowców
  • bezpieczeństwo ruchu drogowego
Abstract

PL W ruchu miejskim zadanie wzrokowe kierowcy nie jest ograniczone jedynie do obserwowania drogi. Dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia pojazdu ważne są także informacje wzrokowe pochodzące z bezpośredniego otoczenia. W polu widzenia kierowcy mogą znajdować się obiekty o bardzo różnej luminancji np. witryny sklepowe, reklamy tradycyjne, reklamy elektroniczne. Zbyt duża luminancja powierzchni znajdujących się w otoczeniu drogi, zwłaszcza w porze nocnej, może wpływać na obniżenie wydolności wzrokowej kierowców. Szczególne zagrożenie stanowią reklamy elektroniczne, które oprócz bardzo dużej luminancji posiadają także dużą lub bardzo dużą powierzchnię, wyświetlane na nich treści reklamowe charakteryzują się dużą dynamiką (animacje, wideo) oraz dużymi kontrastami luminancji i kontrastami barwy. W artykule przedstawione zostaną wstępne wyniki badań laboratoryjnych z wykorzystaniem symulatora pojazdu. Przeprowadzona zostanie analiza uzyskanych wyników oraz dyskusja dotycząca zastosowanej metody badań.

EN In city traffic the driver’s visual task is not limited only to observe the road. For the smooth and safe driving are also important visual informations from the immediate surroundings. In the view of the driver may be with objects a different luminance such as shop windows, traditional, electronic billboards. Too high luminance area located in the vicinity of the road, especially at night, can influence the lower visual performance of drivers. Special hazards are electronic billboards, which in addition to very high luminance also have a large or very large area, advertising contents are highly dynamic (animations, video), and high-contrast luminance and color contrasts. This paper will present the preliminary results of laboratory tests of a simulator vehicle. Of the analysis of results and discussion of the research method used.

Pages (from - to)

209 - 218

Presented on

Computer Applications in Electrical Engineering 2013, 15-16.04.2013, Poznań, Polska

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

9

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.