Laser cladding of Stellite 6 on low carbon steel for repairing components in automotive applications using disk laser
[ 1 ] Instytut Inżynierii Materiałowej, Wydział Budowy Maszyn i Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ D ] doktorant
2013
artykuł naukowy
angielski
- laser cladding
- Stellite 6
- automotive
- microhardness
- parts regeneration
- laser cladding
- stellite 6
- przemysł samochody
- mikrotwardość
- regeneracja części
EN This paper describes results of a repair process of crankshaft pulley hub made of low-carbon steel using laser cladding method. Widely used Co-based alloy powder (Stellite 6) was applied as cladding material. After laser cladding process crankshaft pulley hub has been subjected to grinding to nominal size. Non-destructive testing (dye penetrant inspection) as well as microscopic and chemical composition examination of surface layer and substrate were performed on the cross-section of a control specimen, cut from pulley hub. Produced layer was non-porous and metallurgically bonded with steel substrate. On the cladding weld a much higher microhardness relatively to substrate material has been measured.
PL W artykule opisano proces regeneracji piasty koła pasowego wału korbowego wykonanej ze stali niskowęglowej. Wykorzystano do tego celu metodę laser cladding. Jako materiał napawany zastosowano proszek stopu na bazie kobaltu (stellit 6). Po napawaniu piastę koła pasowego poddano szlifowaniu aż do uzyskania nominalnych wymiarów. Próbkę wyciętą z piasty poddano nieniszczącym badaniom penetracyjnym, badaniom mikroskopowym i składu chemicznego warstw powierzchniowych, a także badaniom mikrotwardości. Wytworzone warstwy napawane zbadano pod względem porowatości i jakości metalurgicznego związania ze stalowym podłożem. Wykonano również pomiary mikrotwardości wytworzonych warstw i podłoża. Na napoinach stwierdzono znacznie większą mikrotwardość niż na materiale podłoża.
25 - 34