Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Mikrosieć okrętowa dla jednostek z napędem żaglowym

Authors

[ 1 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN A ship microgrid for sailing vessels

Year of publication

2014

Published in

Przegląd Elektrotechniczny

Journal year: 2014 | Journal number: nr 12

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • odnawialne źródła energii (OZE)
  • napęd elektryczny
  • przekształtnik
  • żaglowe jednostki pływające
EN
  • converter
  • electric drive
  • renewable energy sources
  • sailing vessels
Abstract

PL W artykule przedstawiono koncepcję mikrosieci okrętowej DC-AC dla jednostek żaglowych integrującej kilka lokalnych generatorów energii, na które składają się: generator zespolony z napędem pomocniczym jednostki, generatory napędzane turbinami wodną i wiatrową oraz współpracujący z panelem fotowoltaicznym. Zakłada się, że projektowane rozwiązanie systemu zasilania charakteryzować się będzie wysokim stopniem automatyzacji oraz znaczną niezawodnością pracy. Autorzy rozpatrują również możliwość zastosowania w charakterze napędu pomocniczego jednostki wolnobieżnego silnika elektrycznego PMSM napędzającego pędniki (śruby okrętowe) pracujące w układzie przeciwbieżnym. W artykule przedstawiono strukturę sieci oraz scharakteryzowano niektóre rozwiązania szczegółowe zastosowane dla jej realizacji.

EN The article presents the concept of a ship DC-AC microgrid designed for sailing units and integrating several local power generators in the form of: a generator combined with auxiliary drive of the ship, generators powered by wind and water turbines and a generator using photovoltaic panel. The proposed solution is characterized by a high degree of automation of operations and significant reliability of work. The authors also examine the possibility of using as an auxiliary drive unit low-speed PMSM driving thrusters (screw propellers) working in an opposite mode. The paper presents the structure of network and characterizes some of specific solutions used for its implementation.

Pages (from - to)

56 - 58

DOI

10.12915/pe.2014.12.12

URL

http://pe.org.pl/abstract_pl.php?nid=8880

License type

CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)

Open Access Mode

czasopismo hybrydowe

Open Access Text Version

final published version

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

14

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.