Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Zapewnienie bezpieczeństwa transportu drogowego a manipulacje czasem pracy kierowców zawodowych

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Katedra Ergonomii i Inżynierii Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.9] Mechanical engineering

Title variant

EN Assurance of road transport safety and manipulation of professional drivers working time

Year of publication

2017

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2017 | Journal number: nr 73

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • bezpieczeństwo
  • kierowca zawodowy
  • manipulacje czasem pracy
  • transport drogowy
EN
  • safety
  • professional driver
  • manipulation of working time
  • road transport
Abstract

PL W artykule omówiono problematykę bezpieczeństwa transportu drogowego. Następnie przedstawiono uwarunkowania prawne czasu pracy kierowcy zawodowego. Stanowiły one podstawę teoretyczną do przeprowadzonych badań ankietowych w wybranej grupie kierowców zawodowych. Celem niniejszego artykułu było zobrazowane problemu manipulacji wśród zawodowych kierowców. Przeprowadzona analiza wyników badań ankietowych pozwoliła ustalić główne przyczyny oraz sposoby manipulacji czasem pracy kierowców. Wyniki tych prac mogą stanowić podstawę do dalszych rozważań na temat konieczności wprowadzenia zmian organizacyjnych i technologicznych w celu zminimalizowania lub zlikwidowania problemu manipulacji czasem pracy, a w efekcie tych działań – mogą posłużyć do poprawy bezpieczeństwo ruchu drogowego.

EN In this paper the issues of road safety and legal working time requirements of professional drivers are discussed. They provided a theoretical basis for the questionnaire survey carried out among a select group of drivers. The aim of this article was to illustrate the problem of manipulation of working time of professional drivers. The analysis of the results allowed to determine the main causes and reasons of such action. Moreover, it can lead to a proposal of organizational and technological changes which can minimize or eliminate the problem and improve road transport safety.

Pages (from - to)

245 - 251

DOI

10.21008/j.0239-9415.2017.074.16

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

Ministry points / journal in years 2017-2021

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.