Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Analiza porównawcza silników indukcyjnego klatkowego i synchronicznego reluktancyjnego o rozruchu własnym

Authors

[ 1 ] Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej, Wydział Elektryczny, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.2] Automation, electronics and electrical engineering

Title variant

EN Comparative analysis of squirrel-cage induction and line start synchronous reluctance motors

Year of publication

2019

Published in

Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

Journal year: 2019 | Journal number: Issue 99

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • silniki synchroniczne reluktancyjne
  • rozruch bezpośredni
  • analiza
  • projektowanie
  • badania eksperymentalne
Abstract

PL W artykule przedstawiono badania dotyczące opracowania taniego silnika synchronicznego reluktancyjnego o rozruchu bezpośrednim na bazie podzespołów masowo produkowanego trójfazowego silnika indukcyjnego klatkowego małej mocy. Dążono przy tym do takiej modyfikacji struktury wirnika klatkowego, dla której uzyskuje się najlepsze parametry funkcjonalne, charakteryzujące stan pracy ustalony silnika reluktancyjnego, przy jednoczesnym spełnieniu wymagań dodatkowych dotyczących rozruchu asynchronicznego. W obliczeniach projektowo-optymalizacyjnych silnika reluktancyjnego posłużono się polowo-obwodowym modelem zjawisk maszyny opracowanym w programie MagNet. Przeprowadzono badania laboratoryjne zaprojektowanego i zbudowanego prototypu silnika reluktancyjnego, a uzyskane wyniki porównano z rezultatami badań silnika indukcyjnego klatkowego. Podano wnioski wynikające z analizy porównawczej silników klatkowego i reluktancyjnego oraz przedstawiono propozycje dalszych prac.

EN The article presents research on the development of a line start synchronous reluctance motor. To reduce production costs, the use of subassemblies of the mass-produced low-power cage motor has been proposed. The aim was to modify the cage rotor structure for which the best functional parameters of the synchronous reluctance motor are obtained. In addition, it was necessary to meet the requirements related to the line start of reluctance motor. In the design and optimization calculations of the reluctance motor, a field-circuit machine numerical model developed in the MagNet software has been used. Laboratory tests of the designed and constructed prototype of the reluctance motor have been carried out, and the obtained results have been compared with the results of measurements of the squirrel-cage motor. Conclusions resulting from the comparative analysis of the squirrel-cage and the synchronous reluctance motors have been given and proposals for further work have been presented.

Pages (from - to)

85 - 96

DOI

10.21008/j.1897-0737.2019.99.0008

Open Access Mode

publisher's website

Open Access Text Version

final published version

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

5

Ministry points / journal in years 2017-2021

5

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.