Analiza możliwości zwiększenia prędkości jazdy po nawierzchniach gorszej jakości przy zastosowaniu zmiennych parametrów sztywności i tłumienia zawieszenia
[ 1 ] Instytut Konstrukcji Maszyn, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Analysis of the possibility of increasing the running speed on lower quality surfaces with the application of variable parameters of stiffness and damping of suspension
2020
chapter in monograph / paper
polish
- prędkość
- nawierzchnia
- sztywność zawieszenia
- tłumienie zawieszenia
- speed
- surface
- suspension stiffness
- suspension damping
PL Celem badań przedstawionych w niniejszym artykule była analiza możliwości zwiększenia prędkości jazdy limitowanej dynamiką pionową zawieszeń poprzez adaptacyjną modyfikację parametrów zawieszeń realizowaną w procesie eksploatacji. Zastosowana metodyka badań to badania symulacyjne z wykorzystaniem nieliniowego modelu zawieszenia ćwiartki pojazdu oraz wyliczanych na jego podstawie wskaźników pracy zawieszenia w zakresie kryteriów bezpieczeństwa jazdy, komfortu i ograniczeń konstrukcyjnych. Uzyskane rezultaty to ocena jakościowa i ilościowa wpływu zastosowania zmiennych adaptacyjnie parametrów sztywności i tłumienia dostosowujących je do aktualnego obciążenia eksploatacyjnego pojazdu dla nawierzchni o gorszej jakości. Wykazano, że w określonych przypadkach możliwe jest zwiększenie prędkości jazdy o 5 do 10 km/h, a w szczególnych przypadkach nawet usunięcie ograniczenia prędkości dynamiką pionową w zakresie badanego zakresu prędkości.
EN The aim of the research presented in this article was to analyze the possibility of increasing the driving speed limited by the vertical dynamics of suspensions by adaptive modification of the suspension parameters carried out in the operation process. The applied research methodology is simulation research with the use of a non-linear model of the suspension of a quarter of the vehicle and the suspension work indices calculated on its basis in terms of driving safety, comfort and design limitations. The obtained results are a qualitative and quantitative assessment of the impact of the application of adaptationally variable parameters of stiffness and damping, adjusting them to the current operational load of the vehicle for surfaces of worse quality. It has been shown that in certain cases it is possible to increase the driving speed by 5 to 10 km/h, and in special cases even to remove the speed limit with vertical dynamics within the tested speed range.
331 - 348
20