W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Development of the urban rail vehicle acoustic model

Autorzy

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa i transport

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Applied Acoustics

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 195

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • sound
  • noise
  • acoustic roughness
  • modelling
  • urban rail transport
Streszczenie

EN Noise emitted by urban rail transport is one of the four main sources of noise in urban agglomerations (according to the Environmental Noise Directive 2002/49/EC), and therefore it is subject to cyclical quantification and control. For this purpose, various types of acoustic maps are made, however, as scientific research shows, not every acoustic model is best suited for conducting effective quantitative analyses. Another problem is to carry out effective qualitative analyses, which additionally represent structural distribution of rolling noise generated by rail vehicles. The authors of the article present an original model of acoustic signature emitted by a selected type of urban rail vehicle in normal operation. To carry out the investigation, several dozen sound measurements were made according to own research methodology as well as several acoustic roughness measurements of wheel and rail rolling surfaces. The most important conclusion of this paper is the fact that based on validation and verification it can be concluded that the developed model is very well suited to estimate octave spectra of sound levels in relation to distance from the source (range 1–10 m) and speed (range 40–70 km/h) of a passing city rail vehicle.

Strony (od-do)

108807-1 - 108807-12

DOI

10.1016/j.apacoust.2022.108807

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003682X22001815

Uwagi

article number: 108807

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

100

Impact Factor

3,4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.