Długotrwałe badania nawierzchni drogowej na odcinku doświadczalnym w Poznaniu
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ E ] pensioner
EN Long-term surface tests on the road experimental section in Poznan
2022
editing of scientific monograph
polish
PL Rozpoczęty przed wielu laty program długotrwałych obserwacji i badań nawierzchni jezdni na drogowym odcinku doświadczalnym w Poznaniu na ul. Serbskiej (dzisiaj Al. Solidarności) obejmował rejestrowanie oddziaływań zewnętrznych wpływających na nawierzchnię drogową, realizację specjalistycznych pomiarów ultradźwiękowych i pomiarów równości poprzecznej metodą niwelacji precyzyjnej. Założono również wykonywanie standardowych badań nawierzchni z wykorzystaniem możliwości wykonawczych Laboratorium Drogowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu. Badaniami objęto okres (29 lat) przekraczający planowany 20-letni czas eksploatacji podatnej nawierzchni drogowej, co pozwoliło na wielostronne opracowanie wyników badań i obserwacji nawierzchni jezdni. Dla realizacji tego celu wybrano nowo budowany odcinek ul. Serbskiej (dzisiaj Al. Solidarności) między ul. Obornicką (dzisiaj ul. Piątkowska) a ul. Rakoczego (dzisiaj ul. Księcia Mieszka I). Odcinek doświadczalny został oddany do eksploatacji 29 października 1984 r. Po dopuszczeniu do użytkowania odcinka ul. Serbskiej rozpoczęto realizację wieloletniego programu badań i obserwacji nawierzchni na odcinku doświadczalnym pod kierunkiem redaktora pracy. W niniejszej pracy zbiorowej podsumowano podjęty przed wielu laty program obserwacji i badań nawierzchni jezdni na rzeczywistym odcinku drogi. Wyniki obserwacji i badań prowadzonych przez 29 lat na odcinku doświadczalnym w Poznaniu przedstawiono w kolejnych rozdziałach pracy: rozdział 2 obejmuje okres obserwacji i badań od roku 1984 do 1990, rozdział 3 od roku 1991 do 1995, a rozdział 4 od roku 1996 do 2013. Zbiorcze przedstawienie wyników obserwacji i badań przeprowadzonych w latach 1984–2013 zamieszczono w rozdziale 5. Wyniki obserwacji i badań poddano szczegółowej analizie w następujących okresach: − pierwszym dotyczącym lat 1984–1990 – podrozdział 6.1, − drugim obejmującym lata 1991–1995 – podrozdział 6.2, − trzecim, czyli od roku 1996 do 2013 – podrozdział 6.3. W podrozdziale 6.4 podsumowano analizę wyników obserwacji i badań wykonanych na odcinku doświadczalnym w Poznaniu w latach 1984–2013. W rozdziale 7 omówiono zagadnienie związane z prognozowaniem zmian parametrów stanu technicznego nawierzchni drogowej na odcinku doświadczalnym. W podsumowaniu pracy zamieszczono rozważania związane z przydatnością obserwowanego układu konstrukcyjnego nawierzchni asfaltowej poddanej eksploatacji przez 37 lat.
Poznań, Polska
Politechnika Poznańska
2022
271
978-83-7775-654-6
- długotrwałe badania
- nawierzchnia drogowa
- diagnozowanie
- ocena stanu technicznego
- nawierzchnie długowieczne
- prognozowanie zmian
80
20