W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Investigation of subsurface microcracks causing premature failure in wind turbine gearbox bearings

Autorzy

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ D ] doktorant | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Results in Engineering

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 16

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • subsurface microcracks
  • fatigue failure
  • inclusion
  • voids
  • carbides
  • traction force
Streszczenie

EN One of the reasons behind the low rate of expansion of power production driven by wind turbines is the premature failure of their gearbox bearings, which fail within the first quarter of their designed life. The leading causes of fatigue damage in wind turbine gearbox bearings (WTGBs) are not well recognized despite the massive studies in this field. The damage initiates as subsurface microcracks, propagating to a macro scale and reaching the contact surface. For that, studying the microcracks in the early initiation stage (1–15 μm) significantly impacts the bearing damage trigger. This study is based on evaluating the role of non-metallic inclusions and voids on crack initiation, revealing the varying parts of (maximum shear stress, Von-Mises stress, and traction force) in crack initiation. The results indicated that the effect of inclusion is relatively limited on cracking initiation regardless of their sizes, other than voids, which probably have a considerable role in crack initiation and propagation. The three factors (Von-Mises stress, maximum shear stress, and traction force) played significant roles in the initiation of cracks. However, there is an urgent need to improve the design and manufacturing of WTGBs to decrease the formation of voids and carbides and revise the design standards for both (bearing life and contact stress) to consider the actual relative effects of the severe operating events.

Data udostępnienia online

26.09.2022

Strony (od-do)

100667-1 - 100667-12

DOI

10.1016/j.rineng.2022.100667

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590123022003371?via%3Dihub

Uwagi

Article Number: 100667

Typ licencji

CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

przed opublikowaniem

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

20

Impact Factor

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.