Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Impact of external factors on demand and supply in air transport in 2020-2021

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Additional title

PL Wpływ czynników zewnętrznych na popyt i podaż w transporcie lotniczym w latach 2020-2021

Year of publication

2022

Published in

Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport

Journal year: 2022 | Journal number: z. 134

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • supply and demand in air transport
  • transport statistics
  • inductive reasoning
Abstract

EN The efficient functioning of the air transport system depends on many external factors, such as weather, economic crises, and epidemiological threats. Air operations performed in 2020-2021 at FIR Warszawa were analyzed and compared to 2019. A significant decrease in take-offs and landings was shown. The stability of the transport offer is one of the pillars of the high demand for transport services. Therefore, the legal regulations introduced at that time have been analyzed. Then their impact on the demand and the supply in the aviation market has been assessed. The destructive influence of the activities undertaken in this period on aviation has been demonstrated. Inductive inference on FIR Warszawa data has been carried out. The conclusions have been drawn. Statistics of domestic and international take-offs and landings for regular and non-scheduled flights in Poland in 2019-2021 have been presented. Statistical methods were used to achieve the goal. The analysis of legal acts, regulations, and documents introduced for regulating air operations in the analyzed years, as well as deductive and inductive reasoning, let to indicate and question the legitimacy of the actions taken in this area at that time. The conclusions confirm the thesis by Willie Walsh, former president of the International Airlines Group (IAG), that uncoordinated transport restrictions implemented separately by European countries have created uncertainty in potential passengers and led to losses and deficiencies in bookings in the aviation industry.

PL Sprawne funkcjonowanie systemu transportu lotniczego zależy od wielu czynników zewnętrznych jak pogoda, kryzysy gospodarcze, ale także zagrożenia epidemiologiczne. Przeanalizowano wykonane w latach 2020-2021 w FIR Warszawa operacje lotnicze porównując je do roku 2019. Wykazano znaczący spadek wykonanych w czasie startów i lądowań. Stabilność oferty przewozowej stanowi jeden z filarów wysokiego popytu na usługi transportowe [28]. Dlatego przeanalizowano wprowadzone w tym czasie regulacje prawne i oceniono ich wpływ na popyt, ale również na podaż na rynku lotniczym. Wskazano destrukcyjny wpływ podjętych w tym okresie działań na lotnictwo. Przeprowadzono wnioskowanie indukcyjne wykorzystując dane z PAŻP, a następnie wyciągnięto z nich wnioski. Metody: Na podstawie danych z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawiono statystkę wykonanych startów i lądowań, krajowych i międzynarodowych dla lotów regularnych i nieregularnych w Polsce w latach 2019-2021. Do realizacji celu wykorzystano metody statystyczne. Analiza aktów prawnych, rozporządzeń i innych dokumentów wprowadzanych w celach regulacji operacji lotniczych w analizowanych latach oraz wnioskowanie dedukcyjne i indukcyjne pozwoliło wskazać oraz podważyć zasadność podjętych działań w tym obszarze. Zaprezentowane wnioski potwierdzają, tezę postawioną przez Willie Walsh, byłego prezesa grupy IAG (International Airlines Group), że nieskoordynowane restrykcje transportowe, wprowadzane oddzielnie przez europejskie państwa ustalenia wzbudzają w potencjalnych pasażerach niepewność, a branży lotniczej przynoszą straty i braki rezerwacji.

Pages (from - to)

95 - 108

DOI

10.5604/01.3001.0016.1443

URL

https://pnpw-transport.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=233867

Presented on

Konferencja Inżynieria Ruchu Lotniczego IRL 2022, 17-18.05.2022, Warszawa, Polska

License type

CC BY (attribution alone)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

20

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.