Impact of external factors on demand and supply in air transport in 2020-2021
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
PL Wpływ czynników zewnętrznych na popyt i podaż w transporcie lotniczym w latach 2020-2021
2022
artykuł naukowy
angielski
- supply and demand in air transport
- transport statistics
- inductive reasoning
EN The efficient functioning of the air transport system depends on many external factors, such as weather, economic crises, and epidemiological threats. Air operations performed in 2020-2021 at FIR Warszawa were analyzed and compared to 2019. A significant decrease in take-offs and landings was shown. The stability of the transport offer is one of the pillars of the high demand for transport services. Therefore, the legal regulations introduced at that time have been analyzed. Then their impact on the demand and the supply in the aviation market has been assessed. The destructive influence of the activities undertaken in this period on aviation has been demonstrated. Inductive inference on FIR Warszawa data has been carried out. The conclusions have been drawn. Statistics of domestic and international take-offs and landings for regular and non-scheduled flights in Poland in 2019-2021 have been presented. Statistical methods were used to achieve the goal. The analysis of legal acts, regulations, and documents introduced for regulating air operations in the analyzed years, as well as deductive and inductive reasoning, let to indicate and question the legitimacy of the actions taken in this area at that time. The conclusions confirm the thesis by Willie Walsh, former president of the International Airlines Group (IAG), that uncoordinated transport restrictions implemented separately by European countries have created uncertainty in potential passengers and led to losses and deficiencies in bookings in the aviation industry.
PL Sprawne funkcjonowanie systemu transportu lotniczego zależy od wielu czynników zewnętrznych jak pogoda, kryzysy gospodarcze, ale także zagrożenia epidemiologiczne. Przeanalizowano wykonane w latach 2020-2021 w FIR Warszawa operacje lotnicze porównując je do roku 2019. Wykazano znaczący spadek wykonanych w czasie startów i lądowań. Stabilność oferty przewozowej stanowi jeden z filarów wysokiego popytu na usługi transportowe [28]. Dlatego przeanalizowano wprowadzone w tym czasie regulacje prawne i oceniono ich wpływ na popyt, ale również na podaż na rynku lotniczym. Wskazano destrukcyjny wpływ podjętych w tym okresie działań na lotnictwo. Przeprowadzono wnioskowanie indukcyjne wykorzystując dane z PAŻP, a następnie wyciągnięto z nich wnioski. Metody: Na podstawie danych z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przedstawiono statystkę wykonanych startów i lądowań, krajowych i międzynarodowych dla lotów regularnych i nieregularnych w Polsce w latach 2019-2021. Do realizacji celu wykorzystano metody statystyczne. Analiza aktów prawnych, rozporządzeń i innych dokumentów wprowadzanych w celach regulacji operacji lotniczych w analizowanych latach oraz wnioskowanie dedukcyjne i indukcyjne pozwoliło wskazać oraz podważyć zasadność podjętych działań w tym obszarze. Zaprezentowane wnioski potwierdzają, tezę postawioną przez Willie Walsh, byłego prezesa grupy IAG (International Airlines Group), że nieskoordynowane restrykcje transportowe, wprowadzane oddzielnie przez europejskie państwa ustalenia wzbudzają w potencjalnych pasażerach niepewność, a branży lotniczej przynoszą straty i braki rezerwacji.
95 - 108
CC BY (uznanie autorstwa)
publiczny
20