Wpływ nauczania w formie zdalnej w pandemii COVID-19 na motywację do nauki studentów uczelni wyższych w kontekście teorii A. Maslowa
[ 1 ] Instytut Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The impact of distance learning in the COVID-19 pandemic on the learning motivation of university students in the context of A. Maslow's theory
2023
scientific article
polish
- pandemia COVID-19
- nauczanie zdalne
- motywacja do nauki
- nauczanie w formie hybrydowej
- teoria A. Maslowa
- learning motivation
- distance learning
- COVID-19 pandemic
- full-time teaching
- A. Maslow’s theory
PL Pandemia COVID-19 spowodowała ogromne zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw oraz wpłynęła na wiele aspektów życia, w tym na szkolnictwo wyższe. Wprowadzone po wybuchu pandemii obostrzenia zmusiły także wyższe uczelnie do przejścia na zdalną formę nauczania. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących tego, czy i w jaki sposób nauczanie zdalne wpłynęło na motywację studentów do nauki, a także jak zmieniło się postrzeganie tej formy kształcenia po powrocie do nauczania stacjonarnego. Celem nie było jednak samo ustalenie faktu, ale oprócz tego poznanie opinii badanych w tym temacie w kontekście piramidy potrzeb A. Maslowa. Do badań wykorzystana została metodę badań ankietowych, czyli technikę CAWI. Badana populacja składała się z 415 respondentów - studentów uczelni. Badania przeprowadzono w grudniu 2022 roku, kiedy to studenci po półtorarocznej nauce w formie zdalnej powrócili do nauki w murach uczelni. Dobór próby był losowy. Wyniki badań pokazują, że studenci uznali formę zdalną zajęć za niekorzystnie wpływającą na motywację do nauki. Po dokonaniu szczegółowej analizy przeprowadzonych badań w kontekście piramidy potrzeb A. Maslowa opracowano propozycje udoskonalenia nauczania w formie zdalnej. Na każdym z poziomów zaproponowano czynniki i aspekty, które mogą być wskazówką dla poprawy tej formy kształcenia.
83 - 102
CC BY-SA (attribution - share alike)
open journal
final published version
at the time of publication
public
70