Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Analiza porównawcza działań motywujących w trzech przedsiębiorstwach

Authors

[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

EN Comparative analysis of incentive activities in three companies

Year of publication

2023

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2023 | Journal number: nr 87

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • zespół
  • motywacja
  • zarządzanie
  • organizacja
  • efektywność
EN
  • efficiency
  • management
  • organization
  • team
  • motivation
Abstract

PL Zasoby ludzkie są jednym najważniejszych zasobów organizacji. Bez wystarczającego kapitału społecznego, jak i jego odpowiedniego wykorzystania, żadna przedsiębiorstwo nie jest w stanie w pełni funkcjonować. Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy firmy odczuwali bodźce zachęcające ich do pracy i osiągania celów przedsiębiorstwa, a nowi, potencjalni kandydaci, czuli chęć dołączenia do zespołu. W celu uzyskania takich efektów, organizacje powinny skutecznie wykorzystywać jedną z „klasycznych” funkcji zarządzania, jaką jest motywacja. Celem artykułu jest analiza działań motywujących, wykorzystywanych przez kierowników trzech przedsiębiorstwach o różnej specjalizacji oraz ich ocena z punktu widzenia tychże kierowników oraz ich podwładnych. Aby osiągnąć cel przeprowadzono przegląd literatury a w szczególności rodzajów motywacji i przeanalizowano wcześniejsze, obecne i nowe podejścia do motywowania. Uwzględniono również zależności pomiędzy motywacją a osobowością pracownika a także stosowane instrumenty motywowania. Analiza literatury była podstawą do przeprowadzenia badań empirycznych w trzech przedsiębiorstwach. Przeprowadzono je z wykorzystaniem dwóch kwestionariuszy ankiety. Pierwsza ankieta skierowana była do kierowników a druga do pracowników. Zebrane dane pozwoliły na określenie stopnia motywacji pracowników. Stopień ten został oceniony z punktu widzenia kierowników oraz samych pracowników. Reasumując, nie istnieje jeden doskonały system motywacyjny, który odpowiadałby każdej organizacji zakwalifikowanej do konkretnej specjalizacji. Ważne, by zwierzchnicy dobrze znali swoich podwładnych, a także aby mieli świadomość jakie są ich potrzeby. Jest to kluczowe przy doborze odpowiednich instrumentów motywacyjnych, a dodatkowo fundamentalny wpływ mają narzędzia perswazji, które opiewają się na partnerskiej współpracy, zawierającej liczne konsultacje czy negocjacje. Wyniki badań stanowią użyteczne informacje dla praktyków zarządzania. Pozwalają bowiem lepiej zrozumieć, a tym samym odpowiednio zmotywować swoich pracowników.

EN Human resources are one of the most important resources of an organization. Without sufficient social capital, as well as its proper use, no company can fully function. That is why it is so important that the company's employees feel incentives to work and achieve the com-pany's goals, and new potential candidates feel the desire to join the team. In order to achieve such results, organizations should effectively use one of the "classic" functions of manage-ment, which is motivation. The purpose of this article is to analyze the motivational activities used by managers of three companies with different specializations, and to evaluate them from the point of view of these managers and their subordinates. To achieve the goal, a literature review was conducted and previous, current and new approaches to motivation were analyzed. The relationship between motivation and the personality of the employee was also consid-ered, as well as the instruments of motivation used. The literature analysis was the basis for an empirical study in three companies. They were conducted using two survey question-naires. The first questionnaire was addressed to managers and the second to employees. The data collected made it possible to determine the degree of employee motivation. The degree was assessed from the point of view of the managers and the employees themselves. It is important for superiors to know their subordinates well, and to be aware of what their needs are. The results of the research provide useful information for management practitioners.

Pages (from - to)

185 - 207

DOI

10.21008/j.0239-9415.2023.087.10

URL

https://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Numer--2023,13278

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

70

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.