W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Analiza porównawcza działań motywujących w trzech przedsiębiorstwach

Autorzy

[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[6.6] Nauki o zarządzaniu i jakości

Wariant tytułu

EN Comparative analysis of incentive activities in three companies

Rok publikacji

2023

Opublikowano w

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Rocznik: 2023 | Numer: nr 87

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • zespół
  • motywacja
  • zarządzanie
  • organizacja
  • efektywność
EN
  • efficiency
  • management
  • organization
  • team
  • motivation
Streszczenie

PL Zasoby ludzkie są jednym najważniejszych zasobów organizacji. Bez wystarczającego kapitału społecznego, jak i jego odpowiedniego wykorzystania, żadna przedsiębiorstwo nie jest w stanie w pełni funkcjonować. Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy firmy odczuwali bodźce zachęcające ich do pracy i osiągania celów przedsiębiorstwa, a nowi, potencjalni kandydaci, czuli chęć dołączenia do zespołu. W celu uzyskania takich efektów, organizacje powinny skutecznie wykorzystywać jedną z „klasycznych” funkcji zarządzania, jaką jest motywacja. Celem artykułu jest analiza działań motywujących, wykorzystywanych przez kierowników trzech przedsiębiorstwach o różnej specjalizacji oraz ich ocena z punktu widzenia tychże kierowników oraz ich podwładnych. Aby osiągnąć cel przeprowadzono przegląd literatury a w szczególności rodzajów motywacji i przeanalizowano wcześniejsze, obecne i nowe podejścia do motywowania. Uwzględniono również zależności pomiędzy motywacją a osobowością pracownika a także stosowane instrumenty motywowania. Analiza literatury była podstawą do przeprowadzenia badań empirycznych w trzech przedsiębiorstwach. Przeprowadzono je z wykorzystaniem dwóch kwestionariuszy ankiety. Pierwsza ankieta skierowana była do kierowników a druga do pracowników. Zebrane dane pozwoliły na określenie stopnia motywacji pracowników. Stopień ten został oceniony z punktu widzenia kierowników oraz samych pracowników. Reasumując, nie istnieje jeden doskonały system motywacyjny, który odpowiadałby każdej organizacji zakwalifikowanej do konkretnej specjalizacji. Ważne, by zwierzchnicy dobrze znali swoich podwładnych, a także aby mieli świadomość jakie są ich potrzeby. Jest to kluczowe przy doborze odpowiednich instrumentów motywacyjnych, a dodatkowo fundamentalny wpływ mają narzędzia perswazji, które opiewają się na partnerskiej współpracy, zawierającej liczne konsultacje czy negocjacje. Wyniki badań stanowią użyteczne informacje dla praktyków zarządzania. Pozwalają bowiem lepiej zrozumieć, a tym samym odpowiednio zmotywować swoich pracowników.

EN Human resources are one of the most important resources of an organization. Without sufficient social capital, as well as its proper use, no company can fully function. That is why it is so important that the company's employees feel incentives to work and achieve the com-pany's goals, and new potential candidates feel the desire to join the team. In order to achieve such results, organizations should effectively use one of the "classic" functions of manage-ment, which is motivation. The purpose of this article is to analyze the motivational activities used by managers of three companies with different specializations, and to evaluate them from the point of view of these managers and their subordinates. To achieve the goal, a literature review was conducted and previous, current and new approaches to motivation were analyzed. The relationship between motivation and the personality of the employee was also consid-ered, as well as the instruments of motivation used. The literature analysis was the basis for an empirical study in three companies. They were conducted using two survey question-naires. The first questionnaire was addressed to managers and the second to employees. The data collected made it possible to determine the degree of employee motivation. The degree was assessed from the point of view of the managers and the employees themselves. It is important for superiors to know their subordinates well, and to be aware of what their needs are. The results of the research provide useful information for management practitioners.

Strony (od-do)

185 - 207

DOI

10.21008/j.0239-9415.2023.087.10

URL

https://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Numer--2023,13278

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.