Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Usability of Applications for Customers of Poznan Urban Transport

Authors

[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

PL Użyteczność aplikacji dla klientów poznańskiego transportu miejskiego

Year of publication

2023

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2023 | Journal number: nr 88

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • public transport
  • usability
  • application
PL
  • transport publiczny
  • użyteczność
  • aplikacje
Abstract

EN The article presents the expectations and needs of urban public transport customers in terms of obtaining up-to-date information about the possibility of reaching a specific desti-nation using an available means of public transport. The main aim of the article is to analyze the usability of websites and applications for urban transport customers. The research was in the form of a case study and was limited to the Poznan agglomeration. Both heuristic research and survey research were selected to assess customer satisfaction in the study. Webpages and mobile applications were taken into consideration since either could be chosen by the users to acquire information about public transport systems. The research was based on the model of usability, including group as well as elementary criteria. Compared to previous studies, it can be concluded that the user ratings for particular groups of criteria were more diverse. This may have resulted from different expectations, but also from users’ previous experience of the currently available applications. In addition, it was claimed that website authors overload websites with information that is of secondary importance to customers, making it difficult for them to access crucial information. Some of the changes focused primarily on improving the aesthetics and visual attractiveness of the webpages. Moreover, some mobile apps are not fully developed and updated on an ongoing basis. In addition, users noted that subsequent modifications in the developed applications do not necessarily lead to an increase in the usability of the services.

PL W artykule przedstawiono oczekiwania i potrzeby klientów miejskiego transportu zbiorowego w zakresie uzyskania aktualnej informacji o możliwości dotarcia do określonego celu za pomocą dostępnych środków transportu publicznego. Głównym celem artykułu jest analiza użyteczności stron internetowych i aplikacji dla klientów komunikacji miejskiej. Badania miały formę studium przypadku i ograniczały się do aglomeracji poznańskiej. Do oceny satysfakcji klientów wybrano zarówno badania heurystyczne, jak i badania ankietowe. Pod uwagę wzięto strony internetowe i aplikacje mobilne, ponieważ użytkownicy mogli wybrać jedną z nich w celu uzyskania informacji o systemach transportu publicznego. Badania przeprowadzono w oparciu o model użyteczności uwzględniający kryteria grupowe i elementarne. W porównaniu do poprzednich badań można stwierdzić, że oceny użytkowników poszczególnych grup kryteriów są bardziej zróżnicowane. Może to wynikać z odmiennych oczekiwań, ale także z wcześniejszych doświadczeń w korzystaniu z aktualnie dostępnych aplikacji. Ponadto stwierdzono, że twórcy serwisów przeładowują je informacjami, które dla klientów mają drugorzędne znaczenie, utrudniając im dostęp do istotnych informacji. Część zmian skupia się przede wszystkim na poprawie estetyki i atrakcyjności wizualnej stron. Ponadto niektóre aplikacje mobilne nie są jeszcze dopracowane i na bieżąco aktualizowane. Należy też dodać, że użytkownicy zauważają, że późniejsze modyfikacje w tworzonych aplikacjach nie prowadzą zwykle do wzrostu użyteczności usług.

Pages (from - to)

113 - 126

DOI

10.21008/j.0239-9415.2023.088.06

URL

https://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Usability-of-Applications-for-Customers-of-Poznan-Urban-Transport,175916,0,1.html

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Open Access Mode

open journal

Open Access Text Version

final published version

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

70

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.