Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Chapter

Download BibTeX

Title

Zawartość metali ciężkich w przydrożnych pasach gruntu na terenie miasta Poznania

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ S ] student

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.10] Environmental engineering, mining and energy

Year of publication

2024

Chapter type

abstract

Publication language

polish

Keywords
PL
  • metale ciężkie
  • ASA
  • zanieczyszczenie gleby
Abstract

PL W ramach badań pobrano próbki gleby z przydrożnych pasów ruchu na terenie miasta Poznania. Wytypowano pięć punktów poboru próbek wzdłuż odcina drogi numer 92 w północno-zachodniej części Poznania. Jest to droga dwupasmowa, którą podróżujący mogą kierować się w stronę Tarnowa Podgórnego. Próbki gleby pobrano za pomocą ręcznego świdra z warstwy powierzchniowej (0-5 cm) oraz z głębokości 20-25 cm. Oprócz wytypowanych miejsc, próbki gleby pobrano również w odległości 50 cm po lewej i prawej stronie każdego punktu pomiarowego. Zawartości metali ciężkich w próbkach gleby analizowano w laboratorium Instytutu Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych Politechniki Poznańskiej wykorzystując metodę Absorpcyjnej Spektrometrii Atomowej (ASA). Uzyskane wyniki porównano z wynikami sprzed 20 lat, które zostały opublikowane w ramach konferencji „Mikrozanieczyszczenia w środowisku w świetle przepisów Unii Europejskiej”, Częstochowa 2000. Miejsca, sposób poboru prób oraz metodyka analizy gleby były identyczne jak w ww. publikacji. Przeprowadzone analizy wykazały, że zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi na analizowanym terenie w ciągu 20 lat zwiększyło się, co prawdopodobnie jest związane ze zwiększeniem liczby samochodów poruszających się po drodze. Jednak stężenie kadmu było mniejsze, co sugeruje poprawę składu paliwa oraz olei samochodowych. Badania wykazały również, że zanieczyszczenia wytwarzane podczas użytkowania analizowanej drogi nie miały wpływu na gleby znajdujące się w odległości 50 m od pasa ruchu. Dzięki czemu gleby te mogą być wykorzystywane rolniczo.

Pages (from - to)

138 - 138

Book

Mikrozanieczyszczenia w środowisku człowieka, Częstochowa 18-20 września 2024 r. : streszczenia referatów i posterów

Presented on

XVI Jubileuszowa Konferencja Naukowa "Mikrozanieczyszczenia w środowisku człowieka", 18-20.09.2024, Częstochowa, Polska

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.