Zawartość metali ciężkich w przydrożnych pasach gruntu na terenie miasta Poznania
[ 1 ] Instytut Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ S ] student
2024
abstrakt
polski
- metale ciężkie
- ASA
- zanieczyszczenie gleby
PL W ramach badań pobrano próbki gleby z przydrożnych pasów ruchu na terenie miasta Poznania. Wytypowano pięć punktów poboru próbek wzdłuż odcina drogi numer 92 w północno-zachodniej części Poznania. Jest to droga dwupasmowa, którą podróżujący mogą kierować się w stronę Tarnowa Podgórnego. Próbki gleby pobrano za pomocą ręcznego świdra z warstwy powierzchniowej (0-5 cm) oraz z głębokości 20-25 cm. Oprócz wytypowanych miejsc, próbki gleby pobrano również w odległości 50 cm po lewej i prawej stronie każdego punktu pomiarowego. Zawartości metali ciężkich w próbkach gleby analizowano w laboratorium Instytutu Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych Politechniki Poznańskiej wykorzystując metodę Absorpcyjnej Spektrometrii Atomowej (ASA). Uzyskane wyniki porównano z wynikami sprzed 20 lat, które zostały opublikowane w ramach konferencji „Mikrozanieczyszczenia w środowisku w świetle przepisów Unii Europejskiej”, Częstochowa 2000. Miejsca, sposób poboru prób oraz metodyka analizy gleby były identyczne jak w ww. publikacji. Przeprowadzone analizy wykazały, że zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi na analizowanym terenie w ciągu 20 lat zwiększyło się, co prawdopodobnie jest związane ze zwiększeniem liczby samochodów poruszających się po drodze. Jednak stężenie kadmu było mniejsze, co sugeruje poprawę składu paliwa oraz olei samochodowych. Badania wykazały również, że zanieczyszczenia wytwarzane podczas użytkowania analizowanej drogi nie miały wpływu na gleby znajdujące się w odległości 50 m od pasa ruchu. Dzięki czemu gleby te mogą być wykorzystywane rolniczo.
138 - 138