Charakterystyka hałasu lotniczego w rejonie portu lotniczego Szczecin-Goleniów
[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] employee
[2.7] Civil engineering, geodesy and transport[2.10] Environmental engineering, mining and energy
EN Characteristics of Aircraft Noise in the Area of the Szczecin--Goleniów Airport
2024
chapter in monograph
polish
- hałas
- Port Lotniczy Szczecin-Goleniów
- transport lotniczy
- ochrona środowiska
- noise
- Szczecin-Goleniów Airport
- air transport
- environmental protection
PL Celem pracy jest eksperymentalne wyznaczenie charakterystyki hałasu lotniczego w rejonie Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. W pracy wyodrębnić można trzy zasadnicze części. W pierwszej przeprowadzono analizę literatury pod kątem wpływu hałasu lotniczego na zdrowie człowieka, oraz najważniejszych wiadomości dotyczących pomiarów akustycznych hałasu. Druga część zawiera opis przyjętej w pracy metodyki – m.in. opis obiektu badawczego, wybór punktów pomiarowych, wyznaczenie metody przeprowadzania pomiarów. W ostatniej części przedstawiono analizę uzyskanych wyników i wyciągnięte zostały wnioski. Wykazano istność typu charakterystyki korekcji, używanej do pomiaru poziomu dźwięku obiektów infrastruktury lotniczej. Przedstawione zostało również zestawienie emitowanego poziomu natężenia dźwięku dla różnych typów statków powietrznych.
EN The aim of the study is to experimentally determine the characteristics of aircraft noise in the vicinity of the Szczecin-Goleniów Airport. The paper can be divided into three main parts. The first part includes a literature review focusing on the impact of aircraft noise on human health, as well as key information regarding acoustic noise measurements. The second part describes the methodology adopted in the study, including the description of the research object, selection of measurement points, and determination of measurement procedures. The final part presents an analysis of the obtained results and draws conclusions. The existence of correction characteristic type used for measuring the sound level of aviation infrastructure objects is indicated. Additionally, comparisons of the emitted sound intensity level for different aircraft types are presented.
115 - 125
20