W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Analiza procesu spalania gazów syntezowych z wysokotemperaturowym podgrzewem powietrza

Autorzy

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor pomocniczy

[ 1 ] Instytut Energetyki Cieplnej, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

Wariant tytułu

EN Study on combustion process of synthesis gases with high-temperature air

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • gazy syntezowe
  • emisja tlenków azotu
  • spalanie bezpłomieniowe
  • nośniki wodorowe
  • amoniak
EN
  • synthesis gases
  • nitrogen oxides emission
  • flameless combustion
  • hydrogen carriers
  • ammonia
Streszczenie

PL Praca doktorska dotyczy zagadnienia energetycznego wykorzystania gazów syntezowych pochodzących z procesów termochemicznej konwersji paliw stałych. Na badane paliwa syntezowe składały się wodór, tlenek węgla, metan oraz gazy inertne; azot i dwutlenek węgla. Uwzględniono również wpływ amoniaku na proces spalania. Wykonano analizy procesu spalania paliw w warunkach wysokiej temperatury powietrza w technologii spalania objętościowego. Wykazano, że przy spalaniu paliw syngazowych można uzyskać niskie poziomy emisji tlenków azotu, nawet poniżej 50ppm. Udział NH3 podnosił znaczący wzrost emisji NO. Jednak w najkorzystniejszej konfiguracji jedynie około 0,3% amoniaku przekonwertowało do tlenków azotu. Dodanie CO2 do gazu paliwowego powoduje wydłużenie strefy reakcji oraz zmniejszenie obszaru występowania wysokiej temperatury. Wywnioskowano, że głównym czynnikiem wpływającym na poziom emisji NO w spalaniu wysokotemperaturowym paliw syngazowych jest dostępność utleniacza w strefie reakcji. Wykazano, że można z powodzeniem wykorzystywać energetycznie paliwa syngazowe przy zachowaniu niskich parametrów emisyjnych.

EN The dissertation addresses the issue of the energetic use of synthesis gases from processes of thermochemical conversion of solid fuels. The synthesis gases consisted mainly of hydrogen, carbon monoxide, methane as well as the inert nitrogen and carbon dioxide. Hydrogen and ammonia were also added to the fuel. Analyses of the combustion process of these gases in conditions of high temperature air in volumetric combustion technology were carried out. It has been shown that low levels of nitrogen oxide emissions, even below 50ppm, can be achieved when burning syngas fuels. The addition of ammonia caused a significant increase in NO emissions. However, in the most favourable configuration, only 0.32% of ammonia converted to nitric oxides. The addition of carbon dioxide to the fuel gas results in elongation of reaction zone and reduction of high temperature region. It was concluded that the main factor affecting NO emissions in high air temperature combustion of syngas fuels is the availability of oxidant in the reaction zone. It was shown that syngas fuels can be successfully used energetically while maintaining low emission parameters.

Liczba stron

110

Dziedzina wg OECD

inżynieria mechaniczna

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 2175

Katalog on-line

to2022500517

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Artur Gutkowski

Miejsce

Łódź, Polska

Data

29.12.2021

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Waldemar Kuczyński

Miejsce

Koszalin, Polska

Data

13.12.2021

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

07.02.2022

Jednostka nadająca tytuł

Rada Dyscypliny Inżynieria Mechaniczna Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria mechaniczna

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.