System zdalnej oceny emisji związków szkodliwych spalin z pojazdów szynowych i drogowych
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Non-contact exhaust emission assessment system from road and rail vehicles
polski
- stężenia związków szkodliwych spalin
- aparatura typu PEMS
- brama emisyjna
- teledetekcja
- concentration of harmful exhaust gases
- PEMS equipment
- emission gate
- remote sensing
PL W rozprawie doktorskiej przeprowadzono badania związków szkodliwych spalin w warunkach stacjonarnych oraz rzeczywistych. Pomiary przeprowadzono dla pojazdów osobowych wyposażonych w silniki zarówno o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym oraz dla pojazdów szynowych. Badania obejmowały pomiary przy użyciu aparatury typu PEMS (Portable Emission Measurement System) oraz bramą emisyjną. Celem było przeprowadzenie badań na podstawie których następnie została wyznaczona procedura do rzetelnej i nieinwazyjnej oceny stężeń związków szkodliwych spalin z różnych typów pojazdów w ruchu, potwierdzonej badaniami zgodnymi rzeczywistymi warunkami eksploatacji. Na podstawie wcześniej przedstawionych rozważań przedstawiono propozycję autorskiej procedury badawczej pomiarów z wykorzystaniem bramy emisyjnej dla której sformułowano wytyczne dotyczące warunków otoczenia, warunków pomiarów oraz wartości granicznych, które ustalono na podstawie rozkładu normalnego oraz wykorzystaniu reguły trzech sigm.
EN In the doctoral dissertation, harmful exhaust gas compounds were tested in stationary and real conditions. The measurements were carried out for passenger vehicles equipped with both spark and compression ignition engines and for rail vehicles. The research included measurements using Portable Emission Measurement System equipment and an emission gate. The aim was to conduct research on the basis of which a procedure was then established for a reliable and non-invasive assessment of the concentration of harmful exhaust gases from various types of vehicles in motion, confirmed by tests consistent with actual operating conditions. Based on the previously presented considerations, a proposal was presented for the author's research procedure for measurements using an emission gate, for which guidelines were formulated regarding ambient conditions, measurement conditions and limit values, which were established on the basis of the normal distribution and the use of the three-sigma rule.
129
inżynieria lądowa, geodezja i transport
DrOIN 2367
publiczny
Dorota Burchart
Katowice, Polska
15.02.2024
polski
publiczny
Jarosław Korzeb
Warszawa, Polska
04.03.2024
polski
publiczny
Hubert Kuszewski
Rzeszów, Polska
01.03.2024
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
18.04.2024
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa, Geodezja i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa, geodezja i transport