W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Estimating the Vulnerability of Aviation Operational Stages to Adverse Incidents Based on Civil Aviation Incidents

Autorzy

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Safety & Defense

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 10 | Numer: no. 1

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • civil aviation
  • incidents
  • safety
  • vulnerability metric
Streszczenie

EN Many safety management processes are conducted using vulnerability measures. It was assumed that such a measure would also be applicable to aviation operational stages, providing an innovative approach to their assessment. However, the research problem generated the necessity of adopting a new definition and mathematical model of vulnerability measure. An analysis of the literature indicated that vulnerability is most commonly a probabilistic measure based on conditional probability, and it can be obtained from information on recorded aviation incidents. The specificity of the analysis area showed that an additional component of vulnerability concerning the diversity of incident causes would need to be considered. This component affects both the severity and frequency of incidents but can also be problematic, for example, in the context of organizing safety systems. Therefore, the aim of this article was to develop and present a mathematical model of the new vulnerability measure for aviation operational stages to adverse incidents in civil aviation systems and to present the results of its estimations. The new model of vulnerability measure presented in this article captures the component related to the diversity of incident causes in the form of an original diversity coefficient based on species diversity measures. The presented measure is not intended to replace the ones currently used but to complement the resources of available safety management tools. The mathematical vulnerability model was prepared to be easily modified if necessary (by adopting other functions), but based on two variables reflecting vulnerability. The results of estimating the vulnerability of selected aviation operational stages according to the developed vulnerability measure show that it is possible to assess these stages in terms of vulnerability to various classes of aviation incidents. The obtained results suggest the potential applicability of this measure to other research problems.

Strony (od-do)

14 - 24

DOI

10.37105/sd.221

URL

https://sd-magazine.eu/index.php/sd/article/view/221

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.