W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Zastosowanie metody uczenia maszynowego do procesu zarządzania energią w pojeździe elektrycznym

Autorzy

[ 1 ] Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ S ] student | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika i elektrotechnika

Wariant tytułu

EN Application of the Machine Learning Method to the Energy Management Process in an Electric Vehicle

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering

Rocznik: 2022 | Numer: iss. 107

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • pojazd elektryczny
  • PMSM
  • uczenie maszynowe
  • zarządzanie energią
Streszczenie

PL Celem pracy było zastosowanie wybranej metody uczenia maszynowego do optymalizacji procesu zarządzania energią w pojeździe elektrycznym i minimalizacji jej zużycia w różnych warunkach pracy. Został opracowany model pojazdu składający się z dwóch silników elektrycznych IPMSM (ang. Interior Permanent Magnet Synchronous Motor), baterii oraz sił zewnętrznych oddziałujących na pojazd. Przeprowadzono wiele testów zachowania się pojazdu, podczas różnych warunków panujących w środowisku testo-wym i różnych strategii sterowania silnikiem elektrycznym. Dodatkowo została opracowana aplikacja mobilna, która pozwala na odczyt danych z żyroskopu oraz modułu GPS w celu zebrania danych uczących, walidacyjnych i testowych potrzebnych do uczenia maszynowego. W niniejszej pracy ograniczono się do zastosowano uczenia z nauczycielem. Podsumowano uzyskane wyniki i wybrano najefektywniejszy sposób optymalizacji zużycia energii.

EN The aim of the study was to apply a selected machine learning method to optimize the energy management process of an electric vehicle and minimize its energy consumption under various operating conditions. A vehicle model was developed, consisting of two IPMSM electric motors, batteries, and external forces acting on the vehicle. A number of tests were carried out on the vehicle's behavior, during different test environment conditions and different IPMSM motor control strategies. In addition, a mobile application was developed to read data from the gyroscope and GPS module in order to collect learning, validation, and test data needed for machine learning. In the present study, the application was limited to teaching with a teacher. The results obtained were summarized and the most effective way to optimize energy consumption was selected.

Strony (od-do)

143 - 155

DOI

10.21008/j.1897-0737.2022.107.0012

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

5

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.