Graphical Delimitation of Settlement Units. A Tool for Assessing the Compactness of the Urban Structure in the Context of the TOD Index Examination
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Architektury, Urbanistyki i Ochrony Dziedzictwa, Wydział Architektury, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[2.1] Architektura i urbanistyka[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport
PL Narzędzie do oceny zwartości struktury miejskiej w kontekście badania indeksu Transit Oriented Development
2023
artykuł naukowy
angielski
- urban development
- spatial delimitation
- delimitation methods
- TOD index
- rozwój przestrzenny
- delimitacja przestrzeni
- metody delimitacji
- Transit Oriented Development indeks
EN The article presents the original, mixed method of determining the range of individual settlement units within the existing administrative areas. Using GIS tools and raster graphics processing programs, it is possible to delimit urbanised clusters also in rural areas, for which no separate statistical and spatial data is collected. Additionally, thanks to the application of the presented method, it is possible – in some cases, to indicate the centrality of a given settlement unit, even in the absence of a spatially crystallised place, such as a square or main public park. The tool can be used on a subregional and local scale both to identify compact building structures in order to value them in terms of spatial order and to study their potential for transport-oriented development.
PL W artykule przedstawiono autorską mieszaną metodę wyznaczania zasięgu poszczególnych jednostek osadniczych w obrębie istniejących obszarów administracyjnych. Wykorzystując narzędzia GIS i programy z zakresu grafiki wektorowej i rastrowej, możliwe jest wyodrębnienie skupisk obszarów zurbanizowanych także na obszarach wiejskich, dla których nie są gromadzone odrębne dane statystyczne i przestrzenne. Dodatkowo dzięki zastosowaniu prezentowanej metody możliwe jest wskazanie zwartych zespołów zabudowy w celu identyfikacji ich jakości w zakresie ładu przestrzennego, jak i do określenia ich potencjału dla rozwoju zorientowanego na transport. Narzędzie może być stosowane w skali subregionalnej i lokalnej.
207 - 224
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
otwarte czasopismo
ostateczna wersja autorska
publiczny
70