W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Lubrication behavior of the POE/R452A mixture at different sliding velocities under starved lubrication conditions

Autorzy

[ 1 ] Instytut Maszyn Roboczych i Pojazdów Samochodowych, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Wariant tytułu

PL Właściwości smarne mieszaniny POE/R452A przy różnych prędkościach ślizgania w warunkach skąpego smarowania

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

TRIBOLOGIA

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 307 | Numer: no. 1

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • oil/refrigerant mixture
  • lubricating properties
  • starved lubrication conditions
  • sliding velocity
PL
  • mieszanina olej/czynnik chłodniczy
  • właściwości smarne
  • skąpe smarowanie
  • prędkość ślizgania
  • czynnik chłodniczy
  • olej
  • sprężarki chłodnicze
Streszczenie

EN There are no international standards guiding tribological testing in oil-refrigerant mixtures. The conditions for tribological tests, including sliding velocity, are chosen arbitrarily. The article presents an attempt to examine the influence of the sliding velocity of friction pair elements on the coefficient of friction and lubricating properties of compressor polyester oil (POE) and its mixture with the R452A refrigerant (POE/R452A) under starved lubrication conditions. The R452A refrigerant is currently widely used in transportation refrigeration. The authors’ original test procedure with the use of a model block-on-ring type friction pair was applied to evaluate the lubricating properties of the oil-refrigerant mixture. Tests were conducted in three operational situations: no lubrication, starved lubrication with POE oil, and starved lubrication with the POE/R452A mixture. In each case, the tests were performed at different sliding velocities and the same sliding distance. A series of tests was also conducted where the load was increased in steps by 20 N to determine the relationship between the coefficient of friction, sliding velocity, and load on the friction pair. The results support the potential use of higher sliding velocities and the reduction in test duration. For starved lubrication with the POE oil and the POE/R452A mixture, the differences in wear at specific velocities for the same sliding distance reached up to 30%, and the rankings of lubricating properties at different velocities remained unchanged.

Strony (od-do)

43 - 56

DOI

10.5604/01.3001.0054.4654

URL

https://t.tribologia.eu/resources/html/article/details?id=621096&language=en

Typ licencji

CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.