W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozdział

Pobierz BibTeX

Tytuł

Zawartość metali ciężkich w przydrożnych pasach gruntu na terenie miasta Poznania

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik | [ S ] student

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.10] Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka

Rok publikacji

2024

Typ rozdziału

abstrakt

Język publikacji

polski

Słowa kluczowe
PL
  • metale ciężkie
  • ASA
  • zanieczyszczenie gleby
Streszczenie

PL W ramach badań pobrano próbki gleby z przydrożnych pasów ruchu na terenie miasta Poznania. Wytypowano pięć punktów poboru próbek wzdłuż odcina drogi numer 92 w północno-zachodniej części Poznania. Jest to droga dwupasmowa, którą podróżujący mogą kierować się w stronę Tarnowa Podgórnego. Próbki gleby pobrano za pomocą ręcznego świdra z warstwy powierzchniowej (0-5 cm) oraz z głębokości 20-25 cm. Oprócz wytypowanych miejsc, próbki gleby pobrano również w odległości 50 cm po lewej i prawej stronie każdego punktu pomiarowego. Zawartości metali ciężkich w próbkach gleby analizowano w laboratorium Instytutu Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych Politechniki Poznańskiej wykorzystując metodę Absorpcyjnej Spektrometrii Atomowej (ASA). Uzyskane wyniki porównano z wynikami sprzed 20 lat, które zostały opublikowane w ramach konferencji „Mikrozanieczyszczenia w środowisku w świetle przepisów Unii Europejskiej”, Częstochowa 2000. Miejsca, sposób poboru prób oraz metodyka analizy gleby były identyczne jak w ww. publikacji. Przeprowadzone analizy wykazały, że zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi na analizowanym terenie w ciągu 20 lat zwiększyło się, co prawdopodobnie jest związane ze zwiększeniem liczby samochodów poruszających się po drodze. Jednak stężenie kadmu było mniejsze, co sugeruje poprawę składu paliwa oraz olei samochodowych. Badania wykazały również, że zanieczyszczenia wytwarzane podczas użytkowania analizowanej drogi nie miały wpływu na gleby znajdujące się w odległości 50 m od pasa ruchu. Dzięki czemu gleby te mogą być wykorzystywane rolniczo.

Strony (od-do)

138 - 138

Książka

Mikrozanieczyszczenia w środowisku człowieka, Częstochowa 18-20 września 2024 r. : streszczenia referatów i posterów

Zaprezentowany na

XVI Jubileuszowa Konferencja Naukowa "Mikrozanieczyszczenia w środowisku człowieka", 18-20.09.2024, Częstochowa, Polska

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.