Ocena przydatności użytkowej przejść podziemnych dla pieszych na przykładzie miasta Poznania
[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Analysis of functionality of underground pedestrians passages on example of Poznan
2016
artykuł naukowy
polski
- przejścia podziemne
- tunele miejskie
- tunele płytkie
PL W dużych ośrodkach miejskich o złożonym układzie komunikacyjnym, gdzie gęsta sieć dróg samochodowych przeplata się dodatkowo z liniami tramwajowymi i kolejowymi, zapewnienie bezpiecznego i komfortowego pokonania przeszkody przez osoby piesze staje się szczególnie istotne. Realizacja tego zadania jest możliwa między innymi dzięki przejściom podziemnym, które powinny być przystosowane do korzystania przez wszystkich użytkowników: pieszych pełnosprawnych- i niepełnosprawnych ruchowo, matek z wózkami dziecięcymi, rowerzystów, itp. W referacie przedstawiono, na przykładzie przejść podziemnych zlokalizowanych w Poznaniu, ogólną ich charakterystykę pod kątem przydatności dla wszystkich potencjalnych użytkowników. Przeanalizowano wpływ ukształtowania przejścia w zależności od charakteru przekraczanej trasy komunikacyjnej w kontekście występowania innych alternatywnych sposobów jej przekroczenia. Wskazano na konieczność uwzględnienia w projektowaniu nowych i modernizacji istniejących przejść perspektyw zwiększenia ruchu pieszych wynikających np. z rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej i handlowej.
EN In large urban centers with complex communication system, where a dense network of highways is intertwined in addition to the tram and railway lines providing a safe and comfortable overcome obstacles by pedestrians becomes particularly important. This task is possible thanks to the underground pedestrians passages, which should be suitable for use by all users: pedestrians and physically disabled persons, mothers with baby carriages, cyclists, etc. In the paper, on the example of underground passages located in Poznan, general characteristics of such passages in terms of their suitability for all potential users is presented. The influence of tunnel shape depending on the nature of exceeded communication route in the context of other different alternative ways of spanning the obstacle was analyzed. The need of taking into account the forecast of increasing pedestrians traffic (resulting from e.g. the development of transport and trade infrastructure) in the design stages of new and modernization of existing passages was indicated.
133 - 145
CC BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
publiczny
4