Emisja związków toksycznych z miejskich pojazdów jednośladowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Chemii i Elektrochemii Technicznej, Wydział Technologii Chemicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN Emission of toxic exhaust compounds from urban two-wheeled vehicles in real operating conditions
polski
- pojazdy jednośladowe
- PEMS
- emisja związków toksycznych
- rzeczywiste warunki drogowe
- procedura RUMET
- two-wheeled vehicles
- PEMS
- emission of toxic compounds
- real road conditions
- RUMET procedure
PL Aktualnie badania emisji związków toksycznych i zużycia paliwa dla pojazdów jednośladowych są prowadzone w warunkach laboratoryjnych, głównie z wykorzystaniem hamowni podwoziowych, jednak ich reprezentatywność jest dyskusyjna. Głównymi celami pracy są: identyfikacja emisji związków toksycznych i parametrów ruchu miejskich pojazdów jednośladowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz propozycja autorskiej procedury badawczej dla tego typu pojazdów. Obiekty badawcze stanowiły miejskie pojazdy jednośladowe. Badania przeprowadzono, w zależności od konstrukcji obiektu, na dwóch lub trzech trasach pomiarowych. Były one zlokalizowane na terenie aglomeracji poznańskiej. Do określenia rzeczywistych parametrów ruchu oraz emisji związków toksycznych posłużyła aparatura z grupy PEMS – AxionR/S+. Analizy parametrów ruchu wraz z wynikami badań emisyjnych pozwoliły określić wytyczne autorskiej procedury badawczej. Dla testu zaproponowano nazwę RUMET – Real Urban Motorcycle Emission Test, w którym zdefiniowano wymagania dotyczące aparatury pomiarowej, warunków eksploatacyjnych, dynamiki przejazdu oraz warunków otoczenia.
EN Current emission tests of toxic exhaust components as well as fuel consumption for two wheeled vehicles are conducted in laboratory conditions, mainly by using a chassis dynamometer how well they represent reality is up for debate. The primary aims of this work includes the identification of exhaust emissions of toxic compounds, identification of operating parameters for two wheeled vehicles driving in real conditions, as well as a proposed original testing procedure for vehicles in this category. The research objects were urban two wheeled vehicles. The tests were conducted on either two or three test routes, located within the Poznań agglomeration. PEMS equipment – AxionR/S+, was used to determine the movement and exhaust emission parameters. Such values determined for the tested two wheeled vehicles along with all the original tests described previously have all resulted in obtaining the key guidelines for a new testing procedure proposed by the author. The name of the test was RUMET - Real Urban Motorcycle Emission Test, which defines the requirements for measuring equipment, operating conditions, driving dynamics and environmental conditions.
147
inżynieria lądowa
inżynieria lądowa i transport
DrOIN 2210
publiczny
Maciej Gucma
Szczecin, Polska
31.08.2022
polski
publiczny
Anna Janicka
Wrocław, Polska
31.07.2022
polski
publiczny
rozprawa doktorska
Poznań, Polska
21.10.2022
Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej
doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport