Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Emisja związków toksycznych z miejskich pojazdów jednośladowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Promoter

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Napędów, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Supporting promoter

[ 1 ] Instytut Chemii i Elektrochemii Technicznej, Wydział Technologii Chemicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

Title variant

EN Emission of toxic exhaust compounds from urban two-wheeled vehicles in real operating conditions

Language

polish

Keywords
PL
  • pojazdy jednośladowe
  • PEMS
  • emisja związków toksycznych
  • rzeczywiste warunki drogowe
  • procedura RUMET
EN
  • two-wheeled vehicles
  • PEMS
  • emission of toxic compounds
  • real road conditions
  • RUMET procedure
Abstract

PL Aktualnie badania emisji związków toksycznych i zużycia paliwa dla pojazdów jednośladowych są prowadzone w warunkach laboratoryjnych, głównie z wykorzystaniem hamowni podwoziowych, jednak ich reprezentatywność jest dyskusyjna. Głównymi celami pracy są: identyfikacja emisji związków toksycznych i parametrów ruchu miejskich pojazdów jednośladowych w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz propozycja autorskiej procedury badawczej dla tego typu pojazdów. Obiekty badawcze stanowiły miejskie pojazdy jednośladowe. Badania przeprowadzono, w zależności od konstrukcji obiektu, na dwóch lub trzech trasach pomiarowych. Były one zlokalizowane na terenie aglomeracji poznańskiej. Do określenia rzeczywistych parametrów ruchu oraz emisji związków toksycznych posłużyła aparatura z grupy PEMS – AxionR/S+. Analizy parametrów ruchu wraz z wynikami badań emisyjnych pozwoliły określić wytyczne autorskiej procedury badawczej. Dla testu zaproponowano nazwę RUMET – Real Urban Motorcycle Emission Test, w którym zdefiniowano wymagania dotyczące aparatury pomiarowej, warunków eksploatacyjnych, dynamiki przejazdu oraz warunków otoczenia.

EN Current emission tests of toxic exhaust components as well as fuel consumption for two wheeled vehicles are conducted in laboratory conditions, mainly by using a chassis dynamometer how well they represent reality is up for debate. The primary aims of this work includes the identification of exhaust emissions of toxic compounds, identification of operating parameters for two wheeled vehicles driving in real conditions, as well as a proposed original testing procedure for vehicles in this category. The research objects were urban two wheeled vehicles. The tests were conducted on either two or three test routes, located within the Poznań agglomeration. PEMS equipment – AxionR/S+, was used to determine the movement and exhaust emission parameters. Such values determined for the tested two wheeled vehicles along with all the original tests described previously have all resulted in obtaining the key guidelines for a new testing procedure proposed by the author. The name of the test was RUMET - Real Urban Motorcycle Emission Test, which defines the requirements for measuring equipment, operating conditions, driving dynamics and environmental conditions.

Number of pages

147

OECD domain

civil engineering

Scientific discipline (Law 2.0)

civil engineering and transport

Signature of printed version

DrOIN 2210

On-line catalog

to2023500569

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Maciej Gucma

Place

Szczecin, Polska

Date

31.08.2022

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Anna Janicka

Place

Wrocław, Polska

Date

31.07.2022

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

21.10.2022

Unit granting title

Rada Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie: inżynieria lądowa i transport

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.