Zdolność małych i średnich przedsiębiorstw do poszukiwania okazji rynkowych
[ 1 ] Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Katedra Zarządzania Produkcją i Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN The ability of small and medium-sized enterprises to seek market opportunities
polish
- małe i średnie przedsiębiorstwa
- okazje rynkowe
- przedsiębiorczość
- small and medium-sized enterprises
- market opportunities
- entrepreneurship
PL Główna teza rozprawy mówi, że poprzez poszukiwanie i wykorzystanie okazji rynkowych małe i średnie przedsiębiorstwa mogą wydłużyć swój cykl życia. W konsekwencji, postawiono następujące pytania badawcze: (1) Czy okazje rynkowe mają odwzorowanie w modelach biznesowych przedsiębiorstw? (2) Czy przedsiębiorstwa małe i średnie stosują metody wspomagające poszukiwanie okazji rynkowych? (3) Czy przedsiębiorstwa małe i średnie poszukują okazji przy pomocy tych samych metod, które stosują przedsiębiorstwa duże? (4) Czy rozwiązania strukturalne przedsiębiorstw małych i średnich wspomagają poszukiwanie okazji rynkowych ? (5) Czy przedsiębiorstwa małe i średnie zwiększają swoją zdolność do podjęcia okazji rynkowych poprzez stosowanie elastycznych zasobów? Aby odpowiedzieć na te pytania przeanalizowano literaturę przedmiotu oraz przeprowadzono badania empiryczne ogółem w 300 przedsiębiorstwach. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że relatywnie mały odsetek MSP poszukuje okazji rynkowych stosując metody analizy strategicznej, prowadząc badania marketingowe lub wykorzystując cechy przedsiębiorcze menedżerów.
EN The main thesis of the dissertation says that through the exploration and utilization of market opportunities small and medium-sized enterprises can extend their life cycle. Consequently, the following research questions have been asked: (1) Do the market opportunities have representation in the business models of enterprises? (2) Do small and medium-sized enterprises use methods to support the search for market opportunities? (3) Do small and medium-sized enterprises seek opportunities using the same methods, which are used by large sized enterprises? (4) Does the organization of small and medium-sized enterprises support the search for market opportunities? (5) Do small and medium-sized enterprises increase their ability to take market opportunities through the use of flexible resources? To answer for these questions a literature study was undertaken and empirical research was conducted in a total of 300 enterprises. The results allow to conclude that a relatively small portion of SMEs look for market opportunities by using methods of strategic analysis, conducting marketing research or by using an entrepreneurial features of managers.
209
economy and business
management and quality studies
DrOIN 1831
public
Henryk Sobolewski
Poznań, Polska
21.03.2017
polish
public
Magdalena K. Wyrwicka
Poznań, Polska
28.04.2017
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
22.05.2017
Rada Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej
doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu