Analiza wpływu rodzaju układu napędowego i parametrów ruchu autobusów miejskich na ekologiczne wskaźniki pracy
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
EN Analysis of the impact of the type of propulsion system and city bus driving parameters on ecological work indicators
polish
- autobus miejski
- badania emisji w warunkach drogowych
- silnik spalinowy
- układ napędowy
- bus
- real driving emissions
- combustion engine
- propulsion system
PL Przedstawiona dysertacja dostarcza nowej wiedzy w zakresie wpływu stosowanych układów napędowych i parametrów ruchu autobusów miejskich na ekologiczne wskaźniki pracy. Obiektami badawczymi były 18-metrowe autobusy miejskie wyposażone w trzy rodzaje układów napędowych: konwencjonalny, hybrydowy o konfiguracji szeregowej, a także pojazd zasilany CNG. Wyniki pomiarów pozwoliły wskazać rozwiązania najbardziej przyjazne środowisku w aspekcie emisji drogowej i jednostkowej zanieczyszczeń. Ponieważ autobusy miejskie eksploatowane są w specyficznych warunkach, odmiennych niż inne pojazdy kategorii ciężkiej, do której klasyfikowane są badane obiekty, określono różnice w udziałach czasu pracy silników spalinowych podczas testów homologacyjnych i rzeczywistej eksploatacji. Wykorzystując współczynniki emisji, wyznaczono zależności między pomiarami drogowymi oraz wytycznymi legislacyjnymi. Na podstawie obliczonych wartości przebiegowego zużycia paliwa, wykonano uproszczony bilans ekonomiczny.
EN The dissertation provides new understanding of the influence of powertrains and driving parameters of city buses on the ecological work indicators. The research objects were, namely 18-meter buses equipped with three types of drive systems: conventional, hybrid with a serial configuration, and powered by CNG. The obtained measurements helped identify the most environmentally friendly solutions relating to road and unit emissions. Because the buses operate under specific conditions, different than any other heavyweight vehicles which the research objects are classed as, differences in the working time shares of the internal combustion engines during the certification tests and actual operation were determined. Conclusions were formulated, based on the emission coefficients, which take into account the relationship between road measurements and legislative guidelines. On the basis of the rates of fuel consumption calculated a simplified economic balance of costs.
137
mechanical engineering
construction and operation of machinery
DrOIN 1789
public
Jacek Pielecha
Poznań, Polska
20.05.2016
polish
public
Mariusz Wasiak
Warszawa, Polska
22.05.2016
polish
public
dissertation
Poznań, Polska
20.06.2016
Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej
doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe