W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Rozprawa doktorska

Pobierz BibTeX

Tytuł

Analiza wpływu rodzaju układu napędowego i parametrów ruchu autobusów miejskich na ekologiczne wskaźniki pracy

Autorzy

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Promotor

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Recenzenci

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Wariant tytułu

EN Analysis of the impact of the type of propulsion system and city bus driving parameters on ecological work indicators

Język

polski

Słowa kluczowe
PL
  • autobus miejski
  • badania emisji w warunkach drogowych
  • silnik spalinowy
  • układ napędowy
EN
  • bus
  • real driving emissions
  • combustion engine
  • propulsion system
Streszczenie

PL Przedstawiona dysertacja dostarcza nowej wiedzy w zakresie wpływu stosowanych układów napędowych i parametrów ruchu autobusów miejskich na ekologiczne wskaźniki pracy. Obiektami badawczymi były 18-metrowe autobusy miejskie wyposażone w trzy rodzaje układów napędowych: konwencjonalny, hybrydowy o konfiguracji szeregowej, a także pojazd zasilany CNG. Wyniki pomiarów pozwoliły wskazać rozwiązania najbardziej przyjazne środowisku w aspekcie emisji drogowej i jednostkowej zanieczyszczeń. Ponieważ autobusy miejskie eksploatowane są w specyficznych warunkach, odmiennych niż inne pojazdy kategorii ciężkiej, do której klasyfikowane są badane obiekty, określono różnice w udziałach czasu pracy silników spalinowych podczas testów homologacyjnych i rzeczywistej eksploatacji. Wykorzystując współczynniki emisji, wyznaczono zależności między pomiarami drogowymi oraz wytycznymi legislacyjnymi. Na podstawie obliczonych wartości przebiegowego zużycia paliwa, wykonano uproszczony bilans ekonomiczny.

EN The dissertation provides new understanding of the influence of powertrains and driving parameters of city buses on the ecological work indicators. The research objects were, namely 18-meter buses equipped with three types of drive systems: conventional, hybrid with a serial configuration, and powered by CNG. The obtained measurements helped identify the most environmentally friendly solutions relating to road and unit emissions. Because the buses operate under specific conditions, different than any other heavyweight vehicles which the research objects are classed as, differences in the working time shares of the internal combustion engines during the certification tests and actual operation were determined. Conclusions were formulated, based on the emission coefficients, which take into account the relationship between road measurements and legislative guidelines. On the basis of the rates of fuel consumption calculated a simplified economic balance of costs.

Liczba stron

137

Dziedzina wg OECD

inżynieria mechaniczna

Dyscyplina wg KBN

budowa i eksploatacja maszyn

Sygnatura rozprawy w wersji drukowanej

DrOIN 1789

Katalog on-line

to201780863

Pełny tekst rozprawy doktorskiej

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Pierwsza recenzja

Jacek Pielecha

Miejsce

Poznań, Polska

Data

20.05.2016

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Druga recenzja

Mariusz Wasiak

Miejsce

Warszawa, Polska

Data

22.05.2016

Język

polski

Tekst recenzji

Pobierz plik

Poziom dostępu do recenzji

publiczny

Status rozprawy

rozprawa doktorska

Miejsce obrony

Poznań, Polska

Data obrony

20.06.2016

Jednostka nadająca tytuł

Rada Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej

Uzyskany tytuł

doktor nauk technicznych w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn, w specjalności: silniki spalinowe

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.