Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Dissertation

Download BibTeX

Title

Metody wspierania przedsiębiorczości kobiet w Wielkopolsce

Authors

[ 1 ] Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Promoter

[ 1 ] Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Reviewers

[ 1 ] Katedra Zarządzania Produkcją i Logistyki, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Methods of supporting women's entrepreneurship in Greater Poland

Language

polish

Keywords
PL
  • przedsiębiorczość
  • aktywność zawodowa kobiet
  • MSP
  • stereotypy płci
EN
  • entrepreneurship
  • occupational activity of women
  • SME sector
  • gender stereotypes
Abstract

PL Głównym celem rozprawy było określenie znaczenia oraz stopnia wykorzystania poszczególnych metod wsparcia przedsiębiorczości kobiet w Wielkopolsce. Istotą pracy było wypracowanie modeli strukturalnych dostępnych form wsparcia a także budowa w oparciu o uzyskane dane map hierarchii metod wspierania. Tym samym zmierzano do zidentyfikowania luk w istniejącym wsparciu oraz wyłonienie pomocy o największym znaczeniu dla przedsiębiorczych kobiet. W badaniach wzięły udział trzy grupy respondentów: właścicielki przedsiębiorstw, kobiety- potencjalni przedsiębiorcy oraz eksperci przedmiotowej dziedziny. Grupy badanych zostały stworzone kolejno w oparciu o zasadę doboru kwotowego oraz losowania próby. Badania prowadzone były między innymi z wykorzystaniem metody Delphi. Wnioski bazują na analizie statystycznej, a do ich wyłonienia posłużono się testem Manna- Whitneya, testem Kruskala- Wallisa, współczynnikiem korelacji r- Pearsona i rho Spearmana. Z przeprowadzonych badań wynika, że istnieją obszary wsparcia w małym stopniu wykorzystywane przez kobiety prowadzące własne przedsiębiorstwa. Są to: wsparcie instytucjonalne, finansowe oraz doradczo szkoleniowe. Najwyżej oceniana przez właścicielki jest przydatność wsparcia finansowego oraz społeczno-kulturowego. Kierunki pomocy wyznaczone przez ekspertów obejmują natomiast obszar finansowania oraz doradztwa i szkoleń. Przeprowadzone badania ujawniają istniejącą rozbieżność pomiędzy oceną wsparcia dokonywaną przez ekspertów, studentki- potencjalnych przedsiębiorców oraz kobiety- przedsiębiorców. Oceny właścicielek przedsiębiorstw pokazują, że dostępne form wsparcia nie są aż tak przydatne jak to się może wydawać z perspektywy naukowców lub kobiet- potencjalnych przedsiębiorców. Istnieją także formy wsparcia, które nie są wykorzystywane przez przedsiębiorcze kobiety. Ponadto znaczenie rożnych form wsparcia zależy od właściwości demograficznych kobiet. Uzyskana na podstawie przeprowadzonych badań wiedza pozwoli –z zaangażowaniem władz regionu- na ograniczenie barier, których doświadczają kobiety, zakładające i prowadzące własne przedsiębiorstwa w sektorze MSP.

EN The main objective of doctoral dissertation was to determine the significance and extent of use of particular methods of supporting women's entrepreneurship in Greater Poland. The essence of the doctorate was to develop structural models of available forms of support and to create maps of hierarchy of methods on basis of data obtained from the research. Five groups of such support have been identified: socio-cultural, promotional and informational, financial, institutional, consulting and training. This led to identifying gaps in existing support and to finding the most significant support for entrepreneurial women. Three groups of respondents took part in the research: women-owners, women-potential entrepreneurs, experts in their field. The study groups were created on the basis of quota sampling and random selection. Among the various methods, Delphi method was used in the studies. Conclusions are based on statistical analysis, and has been derived using the Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test, correlation coefficient r-Pearson and Spearman's rho. Research shows that there are areas of support that women running their own businesses are using in a small extent. These are: the support of institutions, financial, advisory and training services. Women-owners highly evaluate the usefulness of the financial and socio-cultural support. Directions support designated by experts emphasize the area financing and advisory services and training. The study revealed a discrepancy between the assessment carried out by experts, students and women entrepreneurs. Owners of enterprises’ opinions show that the available forms of support are not as useful as it might seem from the perspective of researchers and potential owners. There are also forms of support that are not used by the female owners. Determining the causes of this phenomenon requires further research. The importance of various forms of support depends on the demographic characteristics of women. The knowledge obtained on the basis of the research will help - with the involvement of regional authorities - to overcome the barriers experienced by women, while establishing and running their own companies in the SME sector.

Number of pages

260

OECD domain

economy and business

KBN discipline

management and quality studies

Signature of printed version

DrOIN 1638

On-line catalog

to201580741

Full text of dissertation

Download file

Access level to full text

public

First review

Magdalena K. Wyrwicka

Place

Poznań, Polska

Date

08.09.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Second review

Julita Wasilczuk

Place

Gdańsk, Polska

Date

10.09.2014

Language

polish

Review text

Download file

Access level to review text

public

Dissertation status

dissertation

Place of defense

Poznań, Polska

Date of defense

26.09.2014

Unit granting title

Rada Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej

Obtained title

doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.