Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Verification of a tram wheel new profile dynamic behavior

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering and transport

Title variant

PL Weryfikacja zachowania dynamicznego koła tramwajowego o nowym profilu

Year of publication

2017

Published in

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Journal year: 2017 | Journal volume: vol. 69 | Journal number: no. 1

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • wheel/rail interaction
  • multi - body simulation
PL
  • współpraca kołą z szyną
  • symulacja układów wielomasowych
Abstract

EN This paper is concerned about verification of a tram wheel new profile on multi-body simulation basis. The profile was obtained in an optimization process, which objective function was reduction of gaps occurring between points of contact with rail. The followingparameters were checked: derailment coefficient Y/Q, wheelset lateral displacement, number of contact points and wear index. The aim of this work was to determine whether the new wheel profile is suitable for Polish tram networks and if its performance is enhanced in comparison to other profiles being applied. Simulation rides were carried out on tracks with measured geometry. It was found out, that the new profile had significantly better wear properties, but the ride safety was controversial.

PL Niniejszy artykuł jest poświęcony symulacyjnej weryfikacji dynamicznych własności kół tramwajowych o nowym profilu, który o pracowano na drodze optymalizacji kształtu, której funkcją celu była redukcja rozmiarów przerw między punktami kontaktu koła z szyną. Sprawdzono następujące wielkości: współczynnik bezpieczeństwa przeciwko wykolejeniu, przesunięcie poprzeczne zestawu kołowego, spokojność biegu, liczbę punktów styku oraz współczynnik intensywności zużywania. Celem pracy było określenie czy nowy profil może być wdrożony do eksploatacji w polskich sieciach tramwajowych oraz czy jego własności dynamiczne uległy poprawie względem profili obecnie eksploatowanych. Przejazdy symulacyjne były prowadzone na torach o rzeczywistej, zmierzonej geometrii. Zauważono, że nowy profil miał znacznie lepsze właściwości zużyciowe, lecz bezpieczeństwo jazdy było dyskusyjne.

Pages (from - to)

49 - 60

DOI

10.21008/j.2449-920X.2017.69.1.05

URL

http://jmte.put.poznan.pl/index.php/jmte/article/view/38/16

License type

CC BY-NC-ND (attribution - noncommercial - no derivatives)

Open Access Mode

open repository

Open Access Text Version

final published version

Date of Open Access to the publication

at the time of publication

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

6

Ministry points / journal in years 2017-2021

6

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.