Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Kompetencja etyczna – kluczowy element projakościowych aspektów zarządzania bezpieczeństwem pracy

Authors

[ 1 ] Katedra Ergonomii i Inżynierii Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[6.6] Management and quality studies

Title variant

EN Ethical competence as a key element in pro-quality aspects of work safety management

Year of publication

2017

Published in

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie

Journal year: 2017 | Journal number: nr 72

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
PL
  • bhp
  • etyka zawodowa
  • zarządzanie bezpieczeństwem pracy
  • kultura bezpieczeństwa
  • CSR
EN
  • OSH
  • professional ethics
  • safety management
  • safety culture
  • CSR
Abstract

PL Zasada wysokiej jakości pracy wymaga od osób działających na rzecz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przestrzegania należytej staranności i obiektywizmu w ocenie sytuacji, tak aby działania te zasługiwały na zaufanie wszystkich interesariuszy. Będą to więc nie tylko pracownicy i pracodawca, ale także klienci, dostawcy czy środowiska lokalne. Pisząc o kompetencji etycznej, pojmowanej jako znajomość obowiązujących reguł etycznych, należy wspomnieć o sprawności organizacyjnej, terminowości, fachowości, otwartości na zgłaszane problemy występujące w środowisku pracy, ale także o szacunku, wiarygodności i o zwykłej codziennej uprzejmości w kontaktach z innymi osobami. Kompetencje zawodowe osoby zajmującej się bezpieczeństwem i ochroną zdrowia w pracy powinny obejmować nie tylko wiedzę i umiejętności z obszaru bhp, ale także z zakresu etyki i właściwych postaw zawodowych. W artykule zaprezentowano modelowe ujęcie wybranych aspektów kompetencji etycznej, które – zdaniem autorów – w sposób szczególny wpływają na skuteczność działań kształtujących pożądany poziom kultury bezpieczeństwa pracy i wpisują się w zakres społecznej odpowiedzialności biznesu.

EN The principle of high quality of work requires all the people involved in safety at work to assess the situations appropriately and objectively to earn the trust of all the stakeholders. The stakeholders are not only employees and the employer, but also customers, suppliers and the local environment. When taking on the subject of ethical competence, understood as knowledge of current ethical rules, one must mention organisational efficiency, punctuality, expert knowledge, readiness to tackle problems from the working environment, and also respect, credibility and common, everyday politeness in contacts with other people. The professional competences of a person responsible for safety at work should encompass not only OHS knowledge, but also issues connected to ethics and appropriate professional attitudes. The article presents a model approach to chosen aspects of ethical competence which, according to the authors, particularly affect the effectiveness of all the actions shaping a desired level of safety culture and social responsibility.

Pages (from - to)

187 - 198

DOI

10.21008/j.0239-9415.2017.072.14

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

10

Ministry points / journal in years 2017-2021

10

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.