Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Cyfryzacja informacji pasażerskiej w Polsce – przyczyny niepowodzeń

Authors

[ 1 ] Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doctoral school student | [ P ] employee

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.7] Civil engineering, geodesy and transport

Year of publication

2023

Published in

Biuletyn Komunikacji Miejskiej

Journal year: 2023 | Journal number: nr 168

Article type

scientific article

Publication language

polish

Abstract

PL W usługach miejskiego transportu publicznego, tak jak w innych dziedzinach życia, klienci wymagają szybkiego dostępu do informacji. Najważniejszym i najczęściej poszukiwanym elementem informacji pasażerskiej są rozkłady jazdy. Już nie tylko ludzie młodzi, ale także ci nieco starsi poszukują aktualnej informacji na urządzeniach mobilnych, i to nie tylko tej podawanej przez przewoźnika lub organizatora, z którego usług korzystają na co dzień, ale także w celu zaplanowania podróży z wykorzystaniem różnych środków transportu, np. pociągu i komunikacji miejskiej, współdzielonego samochodu (car-sharing), roweru publicznego czy hulajnogi. Stąd coraz popularniejsze są tzw. multimodalne planery podróży, uwzględniające rozkłady jazdy wielu przewoźników. W „Biuletynie” nr 159 pisaliśmy o otwartych danych ZTM w Gdańsku. Niestety, potrzeba tworzenia i udostępniania cyfrowego rozkładu jazdy, np. w standardzie GTFS, wciąż jeszcze nie jest powszechna wśród organizatorów, operatorów i przewoźników publicznego transportu zbiorowego i często napotyka w wielu miejscach na bariery. A szkoda, bo wdrożenie otwartych danych z rozkładem jazdy jest pierwszym krokiem w rozwoju nowoczesnych narzędzi zwiększających atrakcyjność transportu zbiorowego. Krok ten przybliża do jeszcze bardziej oczekiwanych przez pasażerów aplikacji udostępniających dane z rozkładami jazdy w czasie rzeczywistym w standardzie GTFS-RT (Real Time), a docelowo aplikacji typu Maas (Mobility as a Service – Mobilność jako Usługa) umożliwiających również płatności za przejazdy, w tym za wspomniane usługi niezwiązane z transportem zbiorowym. Artykuł nawiązuje do referatu wygłoszonego przez Wojciecha Miechowicza podczas Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM, która odbyła się w dniach 17-18 maja br. w Chorzowie.

Pages (from - to)

88 - 93

Ministry points / journal

5

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.