The change management model in the implementation of telework in educational units
[ 1 ] Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Inżynierii Bezpieczeństwa i Jakości, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska | [ P ] employee
PL Model zarządzania zmianą w pracy zdalnej w jednostkach edukacyjnych
2023
scientific article
english
- model zarządzania zmianą
- telepraca
- kierowalne i niekierowalne czynniki
- model zarządzania zmianą
- telepraca
- kierowalne i niekierowalne czynniki
EN Celem artykułu jest stworzenie modelu zarządzania zmianą, który może być wykorzy-stany przez dyrektorów i kierowników jednostek edukacyjnych podczas nadzorowania pra-cowników administracyjnych w czasie telepracy. Model kierowania zmianą stanowi czwartą fazę metodyki myślenia sieciowego i umożliwia przeprowadzenie właściwego procesu decy-zyjnego. Niniejszy artykuł stanowi próbę implementacji metodologii myślenia sieciowego w procesie tworzenia modelu zarządzania zmianą. W celu stworzenia modelu przeprowa-dzono dwuetapowe badania. W pierwszej fazie przeprowadzono pogłębione, standaryzowane wywiady pogłębione z dyrektorami jednostek edukacyjnych w Wielkopolsce. W drugiej fazie przeprowadzono badanie ilościowe (badanie ankietowe) na próbie 30 pracowników admini-stracyjnych podlegających dyrektorom szkół. W wyniku przeprowadzonych badań powstał model zarządzania zmianą. Określono kierowalne (pod kontrolą decydenta) i niekierowalne (poza kontrolą decydenta) czynniki związane z telepracą. Na podstawie tych czynników zidentyfikowano sygnały wczesnego ostrzegania, które dostarczają istotnych informacji dla dyrektorów. Ich obserwacja pozwala bowiem bezpośrednio oddziaływać na kształtowanie się czynników kierowalnych. Identyfikacja wskaźników wczesnego ostrzegania umożliwia podjęcie działań profilaktycznych.
57 - 69
Copyright
open journal
final published version
at the time of publication
public
140