Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download BibTeX

Title

Naprawa i wzmocnienie stropu nad przejściem podziemnym o złożonym układzie komunikacyjnym

Authors

[ 1 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Poznańska | [ P ] employee

Title variant

EN Repair and strengthening of ceilling slab of an underpass of complex layout

Year of publication

2015

Published in

Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej

Journal year: 2015 | Journal number: nr 19

Article type

scientific article

Publication language

polish

Keywords
EN
  • dźwigar płytowy
  • zarysowanie
  • model obliczeniowy
  • nośność
  • wzmocnienie
Abstract

PL W referacie przedstawiono wzmocnienie płytowego stropu nad przejściem podziemnym o złożonym układzie komunikacyjnym spowodowane wymaganym podniesieniem klasy obciążenia konstrukcji. Wstępne oględziny konstrukcji ujawniły jej uszkodzenia. Przyjęto hipotezę, że są one wynikiem założeń dotyczących schematu statycznego przyjętych w projektowaniu. Hipotezę tę potwierdzono w oparciu o porównawczą analizę numeryczną ustroju, z uwzględnieniem powstałych uszkodzeń (pęknięć). W referacie podano metodę naprawy zaobserwowanych uszkodzeń wraz z podniesieniem nośności konstrukcji. Zastosowany sposób wzmocnienia ustroju nośnego stropu jest zgodna z ustalonym schematem statyczny pracy ustroju nośnego. Opisana metoda wzmocnienia może zostać zastosowana w odniesieniu do innych, podobnych analizowanemu, układów konstrukcyjnych.

EN Underpasses at crossroads in cities have usually complex layout. They are often covered with slab girders that are supported by walls and columns. Analysis of such systems based on simplified 2D computational models may result in wrong assessment of internal forces. The paper presents a method of repair of ceiling slab defects that presumably resulted form application of simplified modelling for internal force assessment. Probable assumption on slab behaviour under loading did not comply with stiffness of intermediate supports. Due to insufficient stiffness of the supports multi-directional bending occurred and caused cracking of the slab girder. Since the repair was combined with strengthening due to required increase of structure load carrying capacity, stiffening and strengthening of intermediate supports (hidden beam girders and columns) was carried out. Slab static scheme assumed during design was preserved and necessary conditions for it were enhanced taking into account new requirements concerning load carrying capacity.

Pages (from - to)

89 - 101

License type

CC BY-SA (attribution - share alike)

Ministry points / journal

4

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.