Verification of a tram wheel new profile dynamic behavior
[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
PL Weryfikacja zachowania dynamicznego koła tramwajowego o nowym profilu
2017
artykuł naukowy
angielski
- wheel/rail interaction
- multi - body simulation
- współpraca kołą z szyną
- symulacja układów wielomasowych
EN This paper is concerned about verification of a tram wheel new profile on multi-body simulation basis. The profile was obtained in an optimization process, which objective function was reduction of gaps occurring between points of contact with rail. The followingparameters were checked: derailment coefficient Y/Q, wheelset lateral displacement, number of contact points and wear index. The aim of this work was to determine whether the new wheel profile is suitable for Polish tram networks and if its performance is enhanced in comparison to other profiles being applied. Simulation rides were carried out on tracks with measured geometry. It was found out, that the new profile had significantly better wear properties, but the ride safety was controversial.
PL Niniejszy artykuł jest poświęcony symulacyjnej weryfikacji dynamicznych własności kół tramwajowych o nowym profilu, który o pracowano na drodze optymalizacji kształtu, której funkcją celu była redukcja rozmiarów przerw między punktami kontaktu koła z szyną. Sprawdzono następujące wielkości: współczynnik bezpieczeństwa przeciwko wykolejeniu, przesunięcie poprzeczne zestawu kołowego, spokojność biegu, liczbę punktów styku oraz współczynnik intensywności zużywania. Celem pracy było określenie czy nowy profil może być wdrożony do eksploatacji w polskich sieciach tramwajowych oraz czy jego własności dynamiczne uległy poprawie względem profili obecnie eksploatowanych. Przejazdy symulacyjne były prowadzone na torach o rzeczywistej, zmierzonej geometrii. Zauważono, że nowy profil miał znacznie lepsze właściwości zużyciowe, lecz bezpieczeństwo jazdy było dyskusyjne.
49 - 60
CC BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych)
otwarte repozytorium
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
publiczny
6
6