W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Out-of-round tram wheels – Multibody simulation study based on measured wheel rim geometry

Autorzy

[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.7] Inżynieria lądowa, geodezja i transport

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 236 | Numer: iss. 1

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • tram wheel
  • out-of-roundness
  • untrueness
  • polygonisation
  • light rail vehicle
Streszczenie

EN The article discusses the influence of out-of-roundness (OOR) type of wheel shape deviations on its interaction with the rail. The analysis was carried out using multibody simulation technique (MBS). Measurements of tram wheel rims and sample models of flat spots were used as input data. It has been observed that the presence of wheel OOR deviations caused a significant increase in vertical impact loads at the interface between the wheel and the rail, which favours rolling contact fatigue formation. Deviations created at the stage of manufacturing the wheel rim (usually while the profile of the rim itself is turned on a lathe) were amplified by increasing amplitudes and were also visible during the measurement of worn rims, thus creating inequalities with dominant amplitudes. Flat spots present on the rolling surfaces of the wheels cause cyclic jumps of vertical force at the contact point of the wheel and the rail, with maximum values depending on the depth and radius of the rounded edges of the flat spot, and thus subject to change in subsequent stages of the flat spot development. Taking into account the observations made, preventive measures have been proposed against the development of OOR deviations in tram wheels, the origin of which is primarily in the machining process.

Strony (od-do)

122 - 133

DOI

10.1177/0954409721994036

URL

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0954409721994036

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

70

Impact Factor

2

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.