W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz BibTeX

Tytuł

Comprehensive Enhancement of Prepolymer-Based Flexible Polyurethane Foams’ Performance by Introduction of Cost-Effective Waste-Based Ground Tire Rubber Particles

Autorzy

[ 1 ] Instytut Inżynierii Materiałowej, Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Mechaniki Stosowanej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ 3 ] Instytut Technologii Materiałów, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.8] Inżynieria materiałowa
[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2022

Opublikowano w

Materials

Rocznik: 2022 | Tom: vol. 15 | Numer: iss. 16

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • polyurethane foam
  • ground tire rubber
  • composites
  • prepolymer
  • recycling
Streszczenie

EN Material innovations in polyurethane (PU) foams should ideally combine performance enhancement, environmental impact limitation, and cost reduction. These goals can be achieved by applying recycled or waste-based materials without broader industrial applications, implicating their low price. Herein, from 5 to 20 parts by weight of ground tire rubber (GTR) particles originated from the recycling of postconsumer car tires were incorporated into a flexible foamed PU matrix as a cost-effective waste-based filler. A two-step prepolymer method of foams manufacturing was applied to maximize the potential of applied formulation changes. The impact of the GTR content on the foams’ processing, chemical, and cellular structure, as well as static and dynamic mechanical properties, thermal stability, sound suppression ability, and thermal insulation performance, was investigated. The introduction of GTR caused a beneficial reduction in the average cell diameter, from 263.1 µm to 144.8–188.5 µm, implicating a 1.0–4.3% decrease in the thermal conductivity coefficient. Moreover, due to the excellent mechanical performance of the car tires—the primary application of GTR—the tensile performance of the foams was enhanced despite the disruption of the cellular structure resulting from the competitiveness between the hydroxyl groups of the applied polyols and on the surface of the GTR particles. The tensile strength and elongation at break were increased by 10 and 8% for 20 parts by weight GTR addition. Generally, the presented work indicates that GTR can be efficiently applied as a filler for flexible PU foams, which could simultaneously enhance their performance, reduce costs, and limit environmental impacts due to the application of waste-based material.

Data udostępnienia online

18.08.2022

Strony (od-do)

5728-1 - 5728-20

DOI

10.3390/ma15165728

URL

https://www.mdpi.com/1996-1944/15/16/5728

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

140

Impact Factor

3,4

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.