Analiza standardów informacji pasażerskiej w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Inżynierii Lądowej, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ SzD ] doktorant ze Szkoły Doktorskiej | [ P ] pracownik
EN Analysis of passenger information standards for accessibility for people with disabilities
2023
rozdział w monografii naukowej
polski
- informacja pasażerska
- GTFS
- NeTEx
- osoby ze szczególnymi potrzebami
PL Informacja pasażerska i jej dostępność ma znaczny wpływ na funkcjonowanie systemów publicznego transportu zbiorowego (ptz). Dotyczy zwłaszcza to osób ze szczególnymi potrzebami, które potrzebują udostępnienia informacji w taki sposób, by ich niepełnosprawność nie stanowiła przeszkody w jej odczytaniu. Wiele rodzajów niepełnosprawności utrudnia budowę jednej aplikacji, która zaspokoi potrzeby każdego. Stąd z perspektywy organizatorów i przewoźników ptz pomocne jest utrzymywanie danych w formie otwartej w jednym z cyfrowych standardów, umożliwiających ich przekazywanie pomiędzy systemami IT, w tym dedykowanych, wykorzystywanych przez osoby ze szczególnymi potrzebami. W rozdziale dokonano przeglądu możliwości odwzorowania tej kategorii informacji pasażerskiej w dwóch najpopularniejszych standardach – GTFS i NeTEx.
EN The accessibility of passenger information plays a crucial role in the smooth functioning of public transit systems. It is particularly important for people with special needs, who require information to be presented in a manner that does not hinder their ability to comprehend it. Due to the varying nature of disabilities, it can be challenging to develop a single application that caters to the needs of every individual. Therefore, it is beneficial for public transit organizers and carriers to make passenger data available in a digital format that supports interoperability between IT systems, including those designed for individuals with special needs. The article explores feasibility of mapping this type of passenger information using two of the most widely used standards, GTFS and NeTEx.
99 - 112
5