W zależności od ilości danych do przetworzenia generowanie pliku może się wydłużyć.

Jeśli generowanie trwa zbyt długo można ograniczyć dane np. zmniejszając zakres lat.

Artykuł

Pobierz plik Pobierz BibTeX

Tytuł

Passive wheels – A new localization system for automated guided vehicles

Autorzy

[ 1 ] Instytut Technologii Mechanicznej, Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Wydział Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik

Dyscyplina naukowa (Ustawa 2.0)

[2.2] Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne
[2.9] Inżynieria mechaniczna

Rok publikacji

2024

Opublikowano w

Heliyon

Rocznik: 2024 | Tom: vol. 10 | Numer: iss. 15

Typ artykułu

artykuł naukowy

Język publikacji

angielski

Słowa kluczowe
EN
  • AGV
  • mobile robots
  • localization
  • dead reckoning
Streszczenie

EN This article introduces passive wheels as the new localization system for automated guided vehicles (AGVs). The article focuses on investigating the accuracy of the proposed system and comparing with other widely used solutions: rotary encoders coupled with drive wheels, AHRS and LiDAR scanner. The fusion of dead reckoning and inertial data is acquired by the implementation of the Kalman filter. On the other hand, the fusion of LiDAR data depends on application of the AMCL or the graph-based algorithm. The study was conducted on five different scenarios, designed to investigate the influence of specific types of movements on the performance of tested localization methods. Results indicate, that passive wheels dead reckoning outperforms drive wheels dead reckoning in most scenarios, minimizing errors due to reduced both longitudal and lateral slippages, which appear during AGV accelerating, decelerating and turning. AHRS integration improves accuracy, especially in scenarios involving significant amount of angular motion. LiDAR-based methods in short term show mediocre results, due to relatively high, but steady values of error. The study highlights the importance of the map’s quality for LiDAR-based techniques and points up the conditions, under which the LiDAR-based techniques do not operate very well. In conclusion, the research provides insights into the strengths and weaknesses of various AGV localization techniques in various movement scenarios, emphasizing the impact of sensor choice and path-shape conditions on accuracy.

Strony (od-do)

e34967-1 - e34967-15

DOI

10.1016/j.heliyon.2024.e34967

URL

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S240584402410998X

Uwagi

Article number: e34967

Typ licencji

CC BY (uznanie autorstwa)

Tryb otwartego dostępu

otwarte czasopismo

Wersja tekstu w otwartym dostępie

ostateczna wersja opublikowana

Czas udostępnienia publikacji w sposób otwarty

w momencie opublikowania

Pełny tekst artykułu

Pobierz plik

Poziom dostępu do pełnego tekstu

publiczny

Punktacja Ministerstwa / czasopismo

40

Impact Factor

3,4 [Lista 2023]

Ta strona używa plików Cookies, w celu zapamiętania uwierzytelnionej sesji użytkownika. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj o plikach Cookies i Polityce Prywatności.