Depending on the amount of data to process, file generation may take longer.

If it takes too long to generate, you can limit the data by, for example, reducing the range of years.

Article

Download file Download BibTeX

Title

Evaluation of the impact of temperature variations in selected fuels on their atomization in internal combustion engines with common rail injection systems

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ D ] phd student

Title variant

PL Ocena wpływu zmian temperatur wybranych paliw na ich rozpylenie w silnikach wykorzystujących układy wtryskowe typu common rail

Year of publication

2016

Published in

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Journal year: 2016 | Journal volume: vol. 68 | Journal number: no. 4

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • Common rail
  • FAME
  • temperature
  • density
  • viscosity
  • diesel fuel
  • Rapeseed oil
  • fuel injection
Abstract

EN The first part of this paper presents an evaluation of the rheology of three fuel types for compression ignition engines, i.e. a conventional fuel grade and two biofuel grades, each with rapeseed oil. The analysis completed for this work has uncovered that a clear relationships exist between fuel temperature, density and viscosity. The second part of this paper is a determination of stream parameters of the analyzed fuels injected into a specially designed metering chamber via a common rail injection system. The third and last part of this paper is an evaluation of the microstructure of rapeseed stream by division of the stream into contours of different light reflectivity values corresponding to different fuel concentrations within the stream.

PL W pierwszej części artykułu przedstawiono ocenę parametrów reologicznych trzech paliw stosowanych do zasilania silników o zapłonie samoczynnym – paliwa konwencjonalnego oraz dwóch rodzajów biopaliw rzepakowych. Przeprowadzona analiza uwidoczniła istnienie wyraźnych zależności pomiędzy temperaturami paliw a ich gęstościami i lepkościami. Druga część pracy obejmuje wyznaczenie parametrów strug analizowanych paliw wtryskiwanych do specjalnie w tym celu przygotowanej komory pomiarowej przy użyciu układu wtryskowego typu commonrail. Ostatni etap dotyczy oceny mikrostruktury strugi oleju rzepakowego poprzez jej podział uwzględniający warstwice o różnym stopniu odbicia światła tj. różnym stopniu nagromadzenia paliwa w strudze.

Pages (from - to)

17 - 26

DOI

10.21008/j.2449-920X.2016.68.4.02

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Ministry points / journal

6

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.