Zintegrowany model zarządzania gabinetem stomatologicznym
[ 1 ] Instytut Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
[ 1 ] Instytut Napędów i Lotnictwa, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] pracownik
EN An integrated model for dental practice management
polski
- zarządzanie w stomatologii
- efektywność
- czynniki pozamedyczne
- management in dentistry
- efficiency
- non-medical factors
PL Rozprawa dotyczy opracowania modelu zarządzania gabinetem stomatologicznym w obszarze obsługi pacjenta, który pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów przy uwzględnieniu wpływu czynników pozamedycznych na decyzje pacjenta. Wybrano i zaprezentowano kluczowe czynniki pozamedyczne w podziale na obszary: techniczno-organizacyjny, finansowy oraz interpersonalny. Zrealizowano sondaż diagnostyczny celem zbadania stopnia istotności tych czynników dla pięciu grup: pacjentów, lekarzy dentystów, higienistów, zarządzających i pozostałych pracowników zespołów stomatologicznych. Wskazano, które z czynników wpływają na decyzje pacjentów o wyborze gabinetu stomatologicznego, rezygnacji z usług oraz leczeniu w zakresie szerszym niż pierwotna potrzeba i są istotne dla budowania przewagi rynkowej. Zaproponowano autorskie wskaźniki do oceny poziomów funkcjonowania gabinetu stomatologicznego. Opracowano praktyczne rekomendacje dla zarządzających w zakresie oceny i interpretacji parametrów działania gabinetów stomatologicznych.
EN The following PhD thesis relates to creation of a model of dental office management in the area of patient service that allows efficient use of available resources while considering the influence of non-medical factors on patient’s decisions. Key non-medical factors were selected and presented in three areas: technical-organizational, financial and interpersonal. A diagnostic survey was conducted to examine the relevance of these factors for five groups: patients, dentists, hygienists, managers and dental staff. It was pointed out what factors influence patients' decisions to choose a dental office, cancel services and treatment beyond the original need, and are important for building a market advantage. The author's indicators for assessing the levels of operation of a dental office were proposed. Practical recommendations were developed for managers in evaluating and interpreting the performance parameters of dental offices.
179
nauki o zarządzaniu i jakości
publiczny
Henryk Mruk
Puszczykowo, Polska
03.07.2024
polski
publiczny
Przemysław Niewiadomski
Zielona Góra, Polska
06.07.2024
polski
publiczny
Elżbieta Paszyńska
Poznań, Polska
17.06.2024
polski
publiczny
rozprawa doktorska przed obroną
Poznań, Polska
16.10.2024