Processing may take a few seconds...

Article

Download file

Title

Particulate mass and numer emission from a pick–up truck exhaust system in real operating conditions

Authors

[ 1 ] Instytut Silników Spalinowych i Transportu, Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ 2 ] Wydział Maszyn Roboczych i Transportu, Politechnika Poznańska | [ P ] employee | [ D ] phd student

Scientific discipline (Law 2.0)

[2.6] Civil engineering and transport

Title variant

PL Emisja masowa i liczbowa cząstek stałych pojazdu samochodowego typu pickup w rzeczywistych warunkach eksploatacji

Year of publication

2017

Published in

Journal of Mechanical and Transport Engineering

Journal year: 2017 | Journal volume: vol. 69 | Journal number: no. 4

Article type

scientific article

Publication language

english

Keywords
EN
  • exhaust emission
  • driving style
  • RDE
PL
  • emisja
  • styl jazdy
  • RDE
  • PEMS
Abstract

EN The article presents the particulate matter measurement analysis of a passenger vehicle equipped with diesel particulate filter in real operating conditions. The tests were conducted in the Poznań urban agglomeration on routes with variable speed limits. The procedure included two different driving styles – aggressive and normal. The measurement of particulate matter included their mass, surface area, number and spectral distribution and was performed using a TSI mass spectrometer and an AVL micro soot sensor. The results allowed for determining the impact of the driving style on the particulate matter emissions and allowed for comparison of the outcome relative to the current regulations.

PL W artykule przedstawiono wyniki emisji cząstek stałych w zakresie masy i liczby z pojazdu typu pickup spełniającego normę emisji EURO 5. Badania przeprowadzono w centrum Poznania, na odcinkach drogi o różnych dopuszczalnych prędkościach poruszania się. Na potrzeby testu jeden przejazdów był ekonomiczny, a drugi agresywny. Pomiarów dokonano za pomocą nowoczesnej aparatury z grupy PEMS – analizatorów TSI 3090 oraz AVL MSS. Pozwoliło to na wyznaczenie rzeczywistego wpływu badanego pojazdu na środowisko. Do mierzonych składników należały: CO2, HC, NOxi CO.

Pages (from - to)

63 - 74

DOI

10.21008/j.2449-920X.2017.69.4.05

URL

http://jmte.put.poznan.pl/index.php/jmte/article/view/58/42

Full text of article

Download file

Access level to full text

public

Points of MNiSW / journal

6.0

Points of MNiSW / journal in years 2017-2021

6.0

This website uses cookies to remember the authenticated session of the user. For more information, read about Cookies and Privacy Policy.